الرجاله اللي في الجروب اخوكم عايش ومعايه أقامه...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Hashem Sakr
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
انزل متخفش وروح التجنيد هيقولك متخلف عن الاستدعا قولة كنت خارج الدولة هيقولك اعمل شهادة تحركات عشان اثبات وصور الباسبور خروج ودخول امتي واسمك بيتشال عادي وبتعمل الشهادة مفيش مشكلة

يا عم بدل وجع الدماغ خلى الست الوالدة تجيلك زيارة و تقعد معاك شوية و تتمتع بجمال البلد و تنزل تانى
هتنزل مافيش حد هيرحمك

المهم متنزلش في فتره الاستدعاء وبعده كده تروح تعمل شهاده تحركات وبعد كده تعمل تصريح سفر عادي

استنى لحد ما الاستدعاء يخلص وترجع وبعد كده بتعمل شهادات تحركات ان انت كنت برا مصر فى الوقت ده وبتقدمها عادى وتاخد تصريح سفر جديد والموضوع بيخلص ببساطة جدا ومافيهوش اى مشكلة المشكلة لو انت كنت هنا وما روحتش بس كده

شكرا رجاله الجروب المحترمين على الإجابات الحمد لله واضح ان الاغلبيه بيقولوا انزل ووضحوا الإجراءات كمان

اجراءات المحكمه وشهادة التحركات والبراءه هتاخد حوالي شهر ..
و فترة الاسندعاء اصلا ١٥ يووم

عن تجربه مدام كنت خارج البلد طول فتره الاستدعاء ، بتنزل عادى بعد كدا بتروح المجمع تجيب شهاده تحركات بتثبت فيها انك كنت بره البلد فى الفتره دى وبتروح الهايكستب هيشيلو اسمك عادى جدا بدون اى مشكله وبعد كدا تروح تطلع تصريح سفر عادى جدا

بعد قراية التعليقات و الهري الكتير للاسف اللي ممكن يلبسك جامد... هقولك اللي اعرفه عن تجارب شخصيه و بردو يفضل تبعت حد يسئل في مكتب التجنيد،
علشان اجاوبك لازم الأول اعرف معاد الاستدعا امته و مش بقصد الجواب امته لا بقصد أمر الاستدعا اللي ف الغالب مدته اسبوعين ... امته. و عدي و لا لسه !

هفترض الافضل الاول و انه يكون عدي حتي لو بيوم واحد...
ساعتها حضرتك بالنسبه للتجنيد متخلف بعذر عن الاستدعاء ودي بسيطه
بتطلع علي مجمع التحرير تعمل شهادة تحركات تثبت فيها اخر مره سافرت و معاد دخولك البلد بتاخدها مع شهادة الجيش و تروح مكتب التجنيد تقولهم انك متخلف استدعا بعذر و هو هيقوم باللازم و يبعتك علي منطقة التجنيد تشطب و بس كده تقدر تاني يوم تطلع تصريح سفر. الحوار ده بيخلص ف اسبوع علشان شهادة التحركات هي اهم شي لو تعرف حد ف المجمع هتنجز.

الاحتمال التاني و الأسوأ. انك تكون ف البلد فترة الاستدعاء حتي لو يوم واحد!
ساعتها بالنسبه للجيش انت متخلف بدون عذر..... و دي لازمها محاكمه عسكريه ف الغالب هتدفع غرامه 500 جنيه و سنه سجن مع ايقاف التنفيذ و بعد ماتدفع الغرامه بتاخد اخطار و بيه تقدر تطلع إذن السفر و لكن القصه دي للاسف مش اقل من شهر و حرب بين منطقة التجنيد و س 3 نيابات و كام مشوار مش لطاف. بس ليها حل و ان كان صعب شويه....

الحل ف هيئة التنظيم و الاداره في العباسيه،
حضرتك هتعمل تظلم، المطلوب للتظلم، شهادة تحركات و اي خطاب من جهة عمل او جامعه يفيد بان حضورك ضروري .
و بتاخد الورق ده و تكتب تظلم و تقدمه في هيئة التنظيم ف الغالب الرد بياخد من اسبوع لاتنين و بردو مش اكيد انهم هيقبلو تظلمك . بس احتمال 50/50

مدام الاستدعي خلص مفيش حاجه اسمها تروح غير لو جالك استدعي تاني روح متقلقش

اولا اية يعني لما تروح الاستدعاء
ما انت دخلت الجيش حصلك حاجة
خرجت ناقص صباع ولا ايد ولا رجل
هما اسبوعين وبيعدوا بالطول والعرض
ثانيا جالك استدعاء وانت مش موجود من البلد
بتجيب شهادة تحركات من مكتب التجنيد التابع للمنطقة بتاعتك والمدينة بتاعتك
وبتطلع على المنطقة المركز التابعه ليك
وتطلب تصريح سفر عادي ولا في اي حاجة

وفي اغلب الحالات دول هما اسبوعين مش بيعضوا في الجيش يعني

انشفوا بقى

قلبي معاك والله يا أتش... بس الشباب طمنوك اهو... أن شاء الله خير

انا حصل معايا كده وكنت لره مصر واللي هتعمله كالتالي
اولا متنزلش الا بعد ما الاستدعاء يخلص يعني لو فترته من ١ نوفمبر ل ١٥ نوفمبر متنزلش الا بعد ١٥ نوفمبر
وبعدين هتعمل شهادة تحركات وتاخد باسبورك وتروح على الهايكستب
هيدوك ورقة عليها ختم بيضاوي تروح بيها نقطة تجنيدك هيدوك طلب ايضاح تروح بيه التجنيد هيطلعولك التصريح

اسمع يا ابن الناس
انا جارك في هولندا
واعتقد القوانين واحده اقامتك ساريه لو مسافرتش بره المانيا اكثر من 6 شهور قي السنه
نصيحه لوجه الله متخاطرش بمستقبلك
محدش ضامن الظروف تنزل مصر و متعرفش تجدد و ساعتا الله يعوض عليك

لا عادى انت كنت مسافر ساعة الاستدعاء هتجيب شهادة تحركات وهتاخد تصريح سفر جديد مافيش مشكله

أعلى