الرجاله اللي في الجروب اخوكم عايش ومعايه أقامه...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Hashem Sakr
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
ما دام مثبت انك خارج البلاد من قبل بدايه الاستدعاء خلاص مافيش اى مشكله

باشا انزل وهترجع متخفش..انا شخصيا جالي تلات استدعاءات وانا ف السعوديه ونزلت ورجعت عشروميت مره وبكلمك مالسعوديه دلوقت..الليله كلها اجراءات من منطقه التجنيد بتاعتك وتخلص الموضوع

لو فترة الاستدعا انتهت بتنزل عادي و تجيب شهادة تحركات من التحرير .
لو لسه منتهتش استنى لما تخلص وبعدين انزل

الموضوع سهل جدا وحصل معايا شخصيا
نزلت وذهبت الي مجمع التحرير بالجواز وعملت شهادة تحركات واستلمتها بعد اسبوع وبعد كدة ذهبت الي مكتب التجنيد وبعد ذلك الي منطقة التجنيد وعملي شطب في الحال وطلعت تصريح لاني كنت مسافر تاني بعد 15 يوم . توكل علي الله وانزل ومفيش فيها اي صعوبة

هتعمل شهادة تحركات عشان وهتروح بيها منطقة التجنيد وهيحدد لك يوم محكمه عادي بس هيسالك كنت مسافر خارج البلاد هيكون معك جواز سفرك وهيتحكم لك براء وهيطلع لك تصريح سفر عادي بس كل ده كله بيستغرق شهر

انا لسه عامل الموضوع دا من اقل من شهر
بتروح مكتب التجنيد بتاعك ال ف المركز ال انت تابع ليه تقوله جالي استدعا وانا مسافر بيكون معاك اصل شهادة الجيش وبعدها تروح مجمع التحرير ومعاك اصل الجواز وتعمل شهادة تحركات بتاخد 10 ايام وتستلمها ( وطبعا ياتروح بدري اوي لو عايز تخلص علشان بيكون هناك زحمة غير طبيعية ) . بعدها تروح مكتب التجنيد هايديك ورقة هاتروح تختمها من مكتب التعبئة ال ف المحافظة بعدها تطلع ع منطقة التجنيد ومعاك كل الاوراق دي
هايديك ورقة شطب الاستدعا من عليك تاخد الورقة ( وممكن ف نفس اليوم تعمل تصريح سفر بالمرة بدل ما ترجع مرة تانيه تعمله) وترجع بيها لمكتب التجنيد وكدا الف مبروك انت خلصت

ولا اي مشكلة خالص....طالما تاريخ الاستدعاء كنت مسافر فيه ولا عليك اي مشكلة خالص ...لما بتنزل بجواز سفرك وشهادة تحركات وبتثبت انك كنت خارج البلاد وبتسافر تاني عادي بدون اي مشكلة

لا عادى انزل طالما عدى وقت الاستدعاء خلاص روح مركز التجنيد ف بلدك وهو هيقولك هتعمل ايه

انزل وتوكل ع الله بس اعمل حسابك ان الموضوع ده بياخد في حدود عشر أيام واعمله اول ما توصل عشان لو جالك استدعاء حال وجودك في مصر .

انا آسفة فى السؤال.. و انت مش عاوز تنفذ الاستدعاء ليه؟

شهادة تحركات و تروح تخلص معاهم عادى حصلت معايا قبل كدة

باشا انا اتسحلت مرتين في نفس الفيلم انزل و اطلع علي مجمع التحرير هات شهاده تحركات و بعدين القسم اللي تبعك و بعدين هيوديك علي منطقه التجنيد تعمل شطب للاستدعاء

انزل بعد تاريخ الاستدعاء وقدم لهم ورق انك كنت مسافر و مفيش عليك حاجة لكن لو نزلت قبل الاستدعاء مش هتعرف تسافر قبل ما تحضره

لو فيه حد من صحابك عارف معاد الاستدعاء يبقي كويس
انزل بعد الاستدعاء مايخلص بشهر يعني مثلا الاستدعاء يوم 1/11/2017 اول يوم فية وحيخلص يوم 1/12/2017 ازل بعدها وحتعمل شهادة تحركات من التحرير بتخلص ف ٣ ايام
ملحوظة حصلي نفس الموقف بس انا ف السعودية وخلص الحوار

لو نزلت مش هتعرف تسافر انا واخوايا معنا جنسيه المانيه ولما جي يسافر من مصر طلبو اعفة الجيش

فترة الاستدعاء بنتتهي عادي طول ما انت مش في البلد الفترة دي بتقدم شهادة تحركات ومفيش حاجة اسمها هتروح تكمل الفترة دة لو في حالة انك كنت موجود داخل البلد فترة الاستدعاء دة كلام تاني ممكن حبس وغرامة بفترة الاستدعاء الي هم ١٥يوم ودة علي حسب قائد الوحدة هيعمل معاك اية بس انت براءة

أعلى