حد عنده خلفيه ازاي اقدر اسافر بالقطه بتاعتي لتركيا

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Nansy Şaraf
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
N

Nansy Şaraf

:: مسافر ::
حد عنده خلفيه ازاي اقدر اسافر بالقطه بتاعتي لتركيا

@nansy
احنا نفسنا مش عارفين ندخل تركيا
ف لو السؤال دا بجد يبقى متفكريش

الحيوانات بتتشحن عادي بس لازم يكون معاكى قفص ليه مقاسات معينه على حسب الحيوان
وكمان كل بلد وشركة طيران ليها قوانين معينه فى الموضوع ده شوفى شركة الطيران اللى انتى مسافره معاها واساليهم ولازم تكون معاها شهادة تطعيمات

انا ممكن اشحنهالك معاكي علي الطياره بس يبقي فيه وقت الحق اعملك ورقها .. يعني متقوليليش مسافره بعد بكره.. والموضوع سهل جدا ان شاء الله

انا سفرت قطتي مرة من مصر لسعودية اهم حاجة انك لما تطلعي الشهادة البيطرية بتعتها من الوحدة البيطرية او اي عيادة معروفة هيخلصوهالك بفلوس تتختم من وزارة الخارجيةويكون معاكي بردة دفتر تطعيمات بس لازم الختم بتاع وزارة الخارجية تمام وختمتها بردة من القنصلية السعودية معرفش في حالتك دي بتختميها من سفارة تركية ولالا اسالي الخطوط اللي طالعة عليهاا هما هيفدوكي بانها تتختم من سفارة تركيا بردة ولالا يوم سفرك حاولي تيجي بدري شوية عشان هيودوكي مكان يكشفو ع القطة ويشوفو ورقهاا تجنباا لعدم التاخير مش اكتر
انا طلعت ع الخطوط السعودية هما قالولي اعمل اية موضوغ مخدتش مني غير 3 ايام بظبط

فى النمسا فنادق للحيونات لما صحابهم يسافروا يسيبوا حيوناتهم فى الفندق. مصر ناقصها الفكره ده بس

انا مرة سافرت بالكلب .. بيكون مطعم في مصر وتطعيماته متسجلة في الشهادة الصحية بتاعته وبيكون متركب له شريحة ميكروشيب .. وبجيب خطاب من مديرية الطب البيطري اني عايز اسفر الكلب البلد كذا .. وبيعملوا حجر صحي .. وبعدين بروح بالخطاب حجر صحي تاني في الدقي .. بعدين بيختموا الخطاب .. واروح بالخطاب لمكتب توثيق الخارجية .. وبعدين السفارة يختم الخطاب .. لازم بجيب تصريح من الدولة اللي انا مسافر فيها باستيراد الكلب .. بالنسبة للطيران بيكون في بوكس له مقاسات معينة شركة الطيران بتقول عليها .. وبحجز له معايا عادي .. هو بيتحسب وزن زي الشنط على الكاونتر .. وبسلم كل الورق اللي معايا .. الشهادة الصحية وخطاب السفر وتصريح الاستيراد .. وبس وبيركب الطيارة في مكان معين .. ولما بتوصل البلد بتستلمه عند مكان الشنط .. في حالتك انها قطة يعني حجمها صغير ممكن تركب معاكي على الطيارة نفسها ..

شركات الطيران اللي عندها امكانية تصطحب حيوانات اليفة .. هي الشركات الكبيرة .. مصر للطيران التركية الاماراتية .. مينفعش مثلا طيران النيل لان الطيارة بتكون صغيرة ومش مجهزة بمكان للحيوانات الاليفة

بالنسبه للناس اللي فادتني متشكره جدا ليكم ع عقولكم المتفتحه و مساعدتكم و اخلاقكم الكريمه
و بالنسبه للناس اللي دخلت تهزر و تهرج ف بصراحه ده برضه اثبت تفتح عقولكم برضه و اخلاقكم
مره تانيه شكرا للناس الاخلاق اللي ردت و فادتني

معلش الناس مش فاهمة ان الحيوان زي الصاحب بالظبط .. خصوصا لو انت مقيم في بلد تانية بيبقى صعب انك تسيبه فبضطر تعمل الاجراءات دي وتصرف كل الفلوس دي علشان تاخده معاك .. الموضوع مش غريب وعادي انا سفرت بالكلب مرتين على الطيارة مع مصر للطيران واكيد في ناس كتير سافرت بكلب او قطة والموضوع مفيش اي حاجة ..

أعلى