انا جايلى سفريه الصين....انا مش عارف...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع احمد عبد الله
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
اهم حاجة تتاكد ان الكارت بتاعك شغال هناك تكلم بنكك و تفعله هناك خلال فترة تواجدك

اول ما توصل المطار اركب مترو العادى لمدينة، متركبسش express عشان هتلبس كتير و على حسب انت رايح فين فى الصين، انت لاذم تعرف ان الصين منعزلة شوية عن العالم فى كل حاجة، لغة، اكل، تعاملات مادية، يعنى كروت البنك بتاعتك مش هتشتغل هناك غير كاش فقط، الاكل مش قصة ممكن تاكل نولدز ب٢ دولار لو هتعيش اطبخ ذى فى اى حتة خضار و بيض و رز و عيش، متشيلش اكل و وزن على فاضى، المترو هو صديقك الصدوقك عشان فى الباص هتوه، خلى معاك برنامج ترجمة عشان تستخدمه، لو هتعيش هناك لا غنى عن wechat, القطر غالى لو هتسافر ما بين المدن احجز الطيران قبلها ب فترة حلوة، مش لاذم تنزل ابلكشين لمترو كل مدينة خد صورك على موبيلك و فر مساحة، نزل vpn عشان تعرف تستخدم السوشيال ميديا بتاعنا. الشعب الصينى جميل بس بيتعصب بسرعة

سافر يا باشا وخلي معاك باسبورك وفلوس احتياطي وجرب بنفسك واسأل في الشوارع

انا مروحتش بس اخويا راحها كتير و كان دايما بيشتكى من الاكل مش موضوع حلال و حرام بس لا موضوع نوعيه الاكل و ريحته عشان كده بقى لمل بيروح بياخد معاه كل من هنا معلبات و جبن و فواكهه مجففه و تمر

على حسب رايح فين فى الصين. مثلا لو رايح بيكين. طبعا اشهر حاجه تشفوها سور الصين العظيم. اوعى تفكر انك تقدر تمشية كله لأنه آلاف الأمتار. للذكرى امشى شويه واعمل حسابك انك هنمشى أدهم فى الجرعه لأن مفيش نزول فى النصف. اللى هتمشيه هترجعه. ولازم طبعا كاميرا وكام صورة للذكرى.
كمان فى بكين مكان اسمه. . فوربدن سيتى. . حاول تكتبها بالانجلش على جوجل. زى متحف مفتوح ومليان بتماثيل قديمة جدا ومن أيام الحروب القديمه اوى وبيحكى حكايات .
لازم تقرأ عن المتحف المفتوح دة قبل ماتروح. أى مترجم مش هيحكى لك كفايه عنه.
كمان نصيحه روح القنصلية الصينيه فى القاهرة. كل الصينين هناك بيتكلموا عربى ممتاز.
أسأل مثلا الجو ايه فى المكان اللى هتزورة. لأن الأجواء مختلفه من ولايه إلى ولايه أخرى.
نصيحه ماتخدش من مصر لبس كتير. هتشترى هناك. الأسعار رخصه جدا. والأفضل خد الشنطة فاضيه وهترجع بيها مليانه. من جاكتات إلى احذيه.
أما أهم حاجه تكتب كام جمله مهمين
عايز محطة القطار
خلى حد فى السفارة يكتب لك بالصينى
مش هتلاقى ناس كتير تعرف انجليزى
مثلا تكتب عايز الحمام أو التواليت بمعنى أوضح
مش يضحك المولات كبيرة جدا واكيد هتحتاج دة
بالمناسبه فى المول دايما التواليت فى اخر دور.
حاجه غريبه تلاقى المول روعه ونظيف. ولكن التواليت عبارة عن حفر ارضيه مفتحة على الحمام اللى قبله واللى بعدة. آه والله.
خد معاك دايما ورق توالت برة. وطبعا مطهر الايدى. هتحتاجه كل شويه.
لو بتحب سواقة العجل. هتكون سعيد هناك هتلاقى كل الناس بتركب عجل.
لو المكان اللى هتروحه بعيد ماتخدش تاكسى غالى جدا. القطار وسيله جميله هناك.
لو رايح مدينه تانيه. ارشح لك تركب اتوبيس المدن بتاع بالليل. الكراسى عبارة عن سرير. تنام المشوار كله تصحى تلاقى نفسك الصبح فى مدينه تأتيه.
الظريف كان التاس منتظراك هتلاقى ناس فى الشارع بتعمل تمارين. ظريف تشارك هتنعنعش جدا.
أما الأكل لو انت مسلم هتلاقى صعوبه لأن معظم الأكل بالخنزير يبقى ركز فى الطلبات اللى كلها خضار ونودلز .
لو انت مسيحى حدث وللا حرج. كل اللى نفسك فيه هتلاقيه. وجرب حتى اللى ماتعرفش.
لو جعان فى الطريق جرب الفاكهة فى كل مكان وغريبه وجميله.
ديه ذكرياتى كلها. تقرير تقول ان الصين وحشتنى.
رحله سعيدة.

انت محظوظ انك سألت الجروب دة ناس جميله ومفيش حد اتاخر فى المعونة.

الصين حلوة وجميلة انا سافرتها اسبوع من قبل ولكن الاكل فيها لازم تكون دقيق فيه

انت بتفكرني اول مرة اسافر الصين من أكتر من ١٠ سنوات
رحت ممتاز الاماراتية و قولتلهم عاوز تذكرة الصين
رايح فين يا استاذ
الصين حضرتك
ايوه يعنى فين مش عارف و الله
فضلت تضحك وكل ما أفتكر اضحك

بص يا سيدى انت رايح دولة اكبر من مص افريقياً و فيها مزيج اسيوىً على و مطعم بتطور غربى على ناطحات سحاب امريكانى
الصين دولة متطورة جداً و الخدمات الالكترونيةً ممتازة

قولى رايح فين بالضبط
المدة
بزنس و لا سياحة و لا دراسة
ان شاء الله ارتب لك الرحلةً كلها
ابعتلى اى وقت

الناس اللى بتقلك رخيصه خلى بالك من فرق العمله بعد التعويم
قبل الثوره كان اليوان ب 90 قرش مصرى
السنه اللى فاتت كنت فالصين كان ب 2 جنيه
السنادى انا هناك دلوقتى بقالى شهرين تقريبا ب 2.75
فمش عارفه اشترى زى الاول لبس و شوزات مبقتشى رخيصه
بس فى اماكن رخيصه للشوبينح
حدد انت عايز تروح ليه او فين ؟؟
و لو المدينه كنت رحتها قبل كده هقولك تفاصيل لانها بتختلف فالاكل و تغيير العملهو الاوتيلات و حاجات كتيير

قبل ما اقولك اى حاجه ... اعرف انت رايح انهى مدينه والمده قد ايه ... انا عشت في الصين 10 سنين

أعلى