ياجماعه فى حد كان عندة ترانزيت 50 دقيقة بس فى...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Adham Mohamed
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
تلحق ان شاءالله بس اول ماتنزل من الطياره اجرييييييييي

كان عندي ترانزيت ف لندن نص ساعة، الطيارة الي هتطلع من مصر اتأخرت ساعة ، ركبت برضه وقولت انزل اقضي اليوم ف لندن احور علي شركة الطياران واكمل رحلتي فيرست كلاس وصلت لندن لقيت الطيارة التانية اتأخرت ساعتين

ما تخاطرش في وقت الترانزيت بالله عليك ، الموضوع ممكن تلبس في مبالغ محترمة علشان لو لا قدر الله مالحقتش الطيارة التانية ، خلي فيه وقت مناسب .

قبل ما تنزل من الطيارة الاولى اسال طاقم الضيافة على "gate " كام و اول ما توصل بص فى الشاشة الكبيرة تتاكد او افتح الايميل بتاعك حتلاقى "gate " مكتوبة و اجرى و ان شاء الله توصل لو التذكرة معمولة كدة يبقى اكيد حتلحق ان شاء الله كمان فى المجلة اللى بتبقى ادامك بيبقى فيها خريطة الترمينال.

لو مسافر فى طياره الساعه9 ونص من القاهره ابعد عنها لانها ديما بتتاخر
اخرمره سافرت عليها اتاخرت من 9 لغايه الساعه 11 ونص واتحركنا الساعه 12 باليل
بس ماتقلقش لانهم فى الحاله دى هيغيرلولك ميعاد التذكره التانيه

حصل معايا كان عندي ترانزيت في اسطنبول والطيارة اللي جايه فيها اصلا من امستردام اتأخرت... فلما نزلت مطار راسطنبول ملحقتش طيارة العودة لمصر... رحت اشتكيت لمكتب خط الطيران التركي اللي كنت مسافرة عليه..في الأول قعدوا يستهبلوا ويقولولي ملناش دعوة ومش مسئوليتنا ..وقالولي مفيش حجز إلا بعد 3 أيام ... بعد ما استنفذت كل طاقة الأدب والذوق اللي جوايا معايا بدأت ازعق وأهزق وأعلي صوتي وطلبت المدير المسئول لأن الخطأ من البداية منهم.. وفي النهاية أعتذروا وحجزولي في أول طيارة عودة كانت تاني يوم في نفس المعاد.. وحجزولي ليلة في فندق المطار علي حسابهم .. ونفس الموقف حصل مع ناس أوربيين كانت معايا بس طبعا من أول لحظة مشوا معاهم في إجراءات الحجز البديل ..فانا كان لازم اخد موقف حاد معاهم عشان يتعمل معايا كده

لا اخي كان عندي ترانزيت 1 و نصف و يا دوب لحقت على اخر لحظة بس ابعت الشناتي من البداية بتوقع بيصيروا يناود على اسمك و متل ما سمعت انهم ما بيغادروا بدونك .... و الله أعلم

انا نزلت قبل كدة فى نفس المطار ترنزيت 30 دقيقة

كفايه جدا اصلا في الطياره الأولي لتلاقي علي الشاشه رقم الجيت بتاعت الطياره التانيه تنزل علي طول تسأل فين الجيت دي وتروح ثانيا لو معاك كاري اون باج اسهل طبعا لان الشنط لتضييع منهم في الترانزيت علي التركيه كتير

لا ارجوك متحاولش
انا كنت سالت السوال ده هنا قبل كده وناس قالولي هتلحق
والطياره اتاخرت في الاقلاع من هنا بدون اسباب واخدتها جري من ساعه مانزلت من الطياره والمطار اكبر مما تتخيل وبرضه ملحقتش واخدت الطياره اللي بعدها ب ٧ ساعات
خلي بالك متكررش غلطتي
وتدفع ثمن تذكرة الطيارة الاخرى او مادفعتش

أعلى