مساء الخير، انا مهندسة بس حاليا مش باشتغل...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Omnia Safie
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
صح لازم تتغير البطاقة الاول لان الباسبور بيطلع علي أساس البطاقه

ولو محاسبه اكتب محاسب حر برضو لان بطاقه مكتوب فيها حاصله علي بكاليورس تجاره

انا فاكر اني كنت غيره البطاقه وكتبت المهنه وخاتمتها من التقابه

سهلة جداً، نقابتنا سهلة في الموضوع ده، روحي النقابة بالشهادة لو مكنتيش عضوة فيها، ومعاكي ورق البطاقة، النقابة حاتخلص لك العضوية وتختم لك ورق البطاقة، توديه السجل المدني، البطاقة حايتكتب فيها مهندس حر، وبعدين تطلعي جواز حايتكتب فيه زي البطاقة بس من غير حر، مهندسة كهرباء/مدني/عمارة كده

لا يا امنية اكتبي مهندسة كهرباء حره ،علشان ميطلبش منك اَي إثبات انك بتشتغلي و كمان علشان لو حابة تسافري بره

ده بيكون فالبطاقة الاول و بعدين بتعملي الباسبور زي البطاقة بتكتبي في مهندسة كهرباء بس لازم تكون بطاقتك معاكي الاول مكتوب فيها انك مهندسة

طيب لو سمحتو لو بطاقه الكارنيه التقائه مكتوب فيه مهندس حر او جيولوجي حر عادي اروح ع طول أغير الجواز لو كان مكتوب حاصل ع بكالوريوس !!

كارنيه النقابة يطلع المهنه حره يعني مهندس حر حسب القسم

طيب انا الباسبور مكتوب فيه كيميائى سابق شركه مصر و انا فعلا كنت بشتغل لكن دلوقتى ربه منزل يبقى المفروض اغير المهنه بردو عشان كلمه سابق دى ؟

حضرتك بتعملى بطاقه بالمهنه وبتختمى حضرتك مهندسه من نقابه على استمراره البطاقة تطلع بطاقه مهندسه تعملى جواز بالبطاقة جديده الى فيها مهنه

بصى ياهندسه لازم تبقى عضوه فى النقابه اللى مالهاش لازمه بتاعتنا دى وبعدين هتجيى استماره بطاقه وتروحى تختميها من النقابه بتاعتنا اللى مالهاش لازمه دى وتكتبى فى الاستماره زى مثلا انا كاتب مهندس ميكانيكا حر وبرضو مالهاش لازمه دى عشان بقت مهنه العار والذل والهوان والله المستعان والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته عابر سبيل

سهلة جداً، نقابتنا سهلة في الموضوع ده، روحي النقابة بالشهادة لو مكنتيش عضوة فيها، ومعاكي ورق البطاقة، النقابة حاتخلص لك العضوية وتختم لك ورق البطاقة، توديه السجل المدني، البطاقة حايتكتب فيها مهندس حر، وبعدين تطلعي جواز حايتكتب فيه زي البطاقة بس من غير حر، مهندسة كهرباء/مدني/عمارة كده
رد مفيد شكرا

أعلى