مساء الخير، انا مهندسة بس حاليا مش باشتغل...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Omnia Safie
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
O

Omnia Safie

:: مسافر ::
مساء الخير، انا مهندسة بس حاليا مش باشتغل وباسبوري قديم مكتوب فيه طالبة
عايزة اغير المهنة في الباسبور لمهندسة علشان اقدر اخد تصريح أمني
هل كفاية اني اخد كارنيه النقابة وشهادة التخرج؟ ولا كدة هيتكتب حاصلة على بكالريوس هندسة؟

لا كده هيتكتب حاصل على بكالوريوس هندسة.... الحل حضرتك هتجيبي ورق بطاقه وتمليه و تخلي المهنه مهندس حر و تختمي ورق البطاقة من نقابة المهندسين و بعدين تطلعي البطاقة و بعدها الباسبور المهنه مهندس حر

هتغيري بطاقتك الأول خانة المهنة. ودي لازم تختتم من النقابة. بعد ما البطاقة تتطلع بتروحي تعملي الباسبور عادي جدا بالبطاقة الجديدة. ♡

بصى ياهندسه لازم تبقى عضوه فى النقابه اللى مالهاش لازمه بتاعتنا دى وبعدين هتجيى استماره بطاقه وتروحى تختميها من النقابه بتاعتنا اللى مالهاش لازمه دى وتكتبى فى الاستماره زى مثلا انا كاتب مهندس ميكانيكا حر وبرضو مالهاش لازمه دى عشان بقت مهنه العار والذل والهوان والله المستعان والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته عابر سبيل

بعد ما تعملي البطاقه مهندسه حره، تطلعي علي المجمع و تخشي علي ضابط الاتصال تقولي عايزه اعمل تصريح سفر و البطاقه مكتوب فيها مهندسه حره هيوافق بدل ما تغيري الباسبور، و الافضل تغيير الباسبور بس لو عندك وقت.

اعتقد بتروحي النقابه بتاعتك وتمضي منها ورقة البيانات بتاعة البطاقة الشخصية وهما هيكتبولك الوظيفة

غيرى المهنه فى البطاقه وغيرى المهنه فى الباسبور وهيبقى كله سهل بعد كدا
لتغير المهنه فى البطاقه ... ورقه بطاقه وتتختم من النقابه

سؤال بس ؟؟هو اصلا مهندس حر دي هيدوها تصريح امني ولا لازم تبقي عندها شغلانه

زي ما قالولك
انا كنت سبت الشغل لما جيت اطلع الباسبور
المهنة في البطاقة خلتها مهندسة كهرباء قسم حاسبات و مش مكتوب مهندس حر حتى
و رحت طلعت الباسبور بالمهنة دي
كده اريحلك كتير

انا ختمت الورق من النقابة و مكتوب مهندس ميكانيكا بس كدة و مبحتاجش تصريح امنى لسة رايح تايلاند من كام شهر

لازم اولا تكون بطاقة حضرتك فيها الوظيفه مهندس و ده عن طريق النقابه

نصيحه خلى الباسبور حاصل على بكالوريس هندسه و ليست مهندس

لازم تغيري المهنه في البطاقه عشان يثبتها علي الباسبور بيعترفو ب البطاقه بس

امضي استمارة البطاقه من نقابه المهندسين بالمسمي الوظيفي اللي مكتوب ف كارنيه النقابه و بعدها تقدري تطلعي باسبور بالمهنة اللي مكتوبه ف البطاقه الجديدة

هاتغيري البطاقه الاول وتختمي ورق البطاقة من النقابه. هايتكتب مهندس. انما لو غيرتي البطاقه مع تقديم شهاده التخرج في السجل المدني هاتطلع حاصل علي بكالوريوس هندسة.

أعلى