السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بعد إنتظار 62...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Abdu Mo
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
تمام يا استاذ هيثم هى دى بالظبط النقطة اللى كنت خايف منها .شكرا

السلام عليكم اولا الرفض ملوش مشكله لانك مش متبصم وده شيئ عادي جدا وانا ذكرته من قبل كده بس متقدمشي بالباسبور الي اترفضت بيه يعني اعمل باسبور جديد وتضيف مهنه تانيه او الموهل لوحده كافي والبالتالي بتقدم ف اي بلد تانيه مفيش اي مشاكل

السلام عليكم ....كل سنة وانتم طيبين وبخير رمضان مبارك عليكم ان شاء الله .... فى ظاهرة غريبة الايام دى فى السفارة الرومانية وياريت حد يفيدنى انا معايا دعوة زيارة من رومانيا وبعد تحضير الاوراق لانى سافرت قبل كده من حوالى ست شهور زيارة .....اول ما الدعوة وصلت عن طريق DHL بتصل بالسفارة عشان احدد موعد لاقيتهم بيقوللى بعد 3 اسابيع يا جماعة الدعوة هتكون تقريبا خلصت بيقوللى عندنا ضغط ....روحت السفارة من غير ميعاد رفضوا يدخلونى وقابلت هناك حالتين نفس المشكلة معاهم دعوة زيارة و السفارة مش عايز تحدد موعد ؟؟؟؟؟؟ نعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟ هو ده بقى اتجاه عام ولا ايه ؟؟؟؟؟؟

Yousef Mahmoud أخر مرة كنت هناك لاحظت الموضوع ده بقوا بيدوا مدة إنتظار أكبر

طيب وايه العمل يا جماعة مدة صلاحية الدعوة شهر من تاريخ تحريرها

كان المفترض تاخد ميعاد احتياطى من بدرى لكن دلوقتى حاول معاهم بالتليفون

اخد ميعاد قبل ما اعرف اى شئ عن قبول او رفض الدعوة ؟ طب ازاى ؟؟؟

مكنتش هتخسر حاجة لو أخدت ميعاد سواء رفضوا أو قبلوا .تقدر تأكد أو تلغى الميعاد بالتليفون

مكنتش اعرف وبصراحة موضوع ان حد ياخد ميعاد وميروحش ده مشكلة

ممكن ترفع ورقك كله على النت على الصفحه بتاعتهم وبكده حتى لو الدعوه انتهت صلاحيتها يبقى انتا رفعت الورق قبل ميعاد الانتهاء

اولا انا قلت من قبل كده موضوع السفاره وكيفيه شغلهم وموضوع المواعيد ده وكنت بنصح كل واحد بموضوع المواعيد ده و ده مش اتجاه عام لان كل سفارات العالم بالمنظر ده -- وبالنسبه للدعوه لو فيها حتي يوم واحد صالح ممكن تستخدمه ولما تيجي رومانيا يقدم طلب تمديد وده بيتوافق عليه واما لو مش هيبقي فيه ايام يبقي الشخص الي عاملك الدعوه يطلع مكتب شرطه الاجانب ويطلب انه يمدهالك ده لووووووووووووووووو السفر خلال فتره 6 شهور مثلا فهو بيقدر يغير المده الي المفروض تقضيها ف رومانيا والله اعلم

ياجماعه باركولى فيزا ضم الشمل بتاعتى اتقبلت وهروح اجيب الفيزا بكره وحبيت اشكر كل الجروب. استاذ عبده واستاذ هيثم بجد انتم ناس زى العسل وبجد ساعدتونى كتير اكيد دا طبعا فى ميزان حسناتكم واتمنى اللى ورقه لسه ماخلص ربنا معاه وبدعيله ورقه يخلص فى اقرب وقت شكرا ليكم كلكم

العفو تحت امرك والشكر لله والف الف مبروك وتنورنا ف رومانيا ومستني تلفونك لما تيجي ان شاء الله

أعلى