انا هروح دهب لوحدي يومين ، فكنت عايزة اعرف...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Aya Elshamy
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
ممكن في دهب تنزلي في فندق ستار اوف دهب ب ٣٥٠ الغرفه الدبل بالفطار وتروحي البلو هول وثري بول وتعملي سفاري . تحاولي تظبطي الرحلات كلها في يومين

بصى فى فندق اسمة نيبتتون عالممشى حلو جدا جدا ورخيص وهديكر رقم حد كويس جدا وامين فحوار السفارى واى حاجة ومش هيطلع مصلحة اسمه محمد 01145507927 ودهب دى من امتع الاماكن اللى رحتهاا واحلى وقت الايام الجاية دى فالشتا

انا كنت قاعد فى كامب اسمه Bedouin lodge
تقريبآ دلوقتى الليلة فى حدود ١٠٠-١٥٠ لطيف جدآ المكان، اول ما تنزلى محطة السوبر جيت هتلاقى عربيات نص نقل، اركبى وقوليله يوديكى المكان ده، وهياخد ٢٠ جنية تقريبآ، وانتى هناك مدير الكامب ممكن يظبطلك كل اللى انتى عايزاه ولو نزلتى اتمشيتى هتلاقى مكاتب كتير بتطلع كل الرحلات والسفارى، مش هتتوهى ومن اول يوم هتلاقى كل حاجه ظبطط لوحدها، دهب جميلة جدا وهتتبسطى حتى لو اتمشيتى عالبحر بس، رحلة سعيدة:)

بصى انا حجزت على booking و بعدين لغيت الحجز و بكدا بقى معايا تاكيد حجز على الموبايل الظابط بيشوفه فى كل كمين ، لانهم بيرخموا جدا جدا ،انا البطاقه بتاعتى اتكشف عليها امبارح فى ٥ كماين علشان لوحدى
،فندق penguin كويس الليله ب٢٠٠،المواصلات تاكسى ب١٠ جنيه من موقف شرق الدلتا للممشي و هناك تعاملى بقى

اديكي برنامج كامل تحجزي اول يوم بيتش باجي رحلة صباحية لجبل الطويلات بتطلع الصبح مع الشروق
لما ترجعي من الطويلات تروحي تعملي دايفينغ في اللايت هاوس مع أي سنتر هاوس تكون كدا الساعة بقت ٤ العصر تقريبا بتوخدي عربيه نص نقل تاخدك اللاجونة علشان تركيبي البنانا بوت بعديها تروحي تتعشي أو تقعدي في كافية أو اي حاجة و تحجزي مع اي مكتب رحلة ل بلو هولز و ابو جالوم والبلو لاجون تروحي تعملي سنوركلينغ في البلو هول و باخدك مركب تبع المكتب على ابو جالوم تعملي سنوركلينغ هناك برضو و يهديها يتطلب بعربيه دي برضو تبع المكتب باخدك على البلو لاجون تسبحي شوية ولو تعرفي تعملي سيرفنغ و الحاجات دي حتلاقيها هناك و يهديها يرجعوكي على البلو هلو علشان الغدا وده من ضمن رسوم الرحلة برضو و لما ترجعي دهب اطلعي سهرة على جبل الطويلات مع عشا
و اليوم التالت تحجزي رحلة يخت
برنامجك كدة مية مية
أما التكاليف
البيتش باجي ١٥٠-٢٠٠ جنيه
الدايفينغ ٢٥٠-٤٠٠
رحلة البلو هول و ابو جالوم ١٥٠-٢٠٠ شامل كل التنقلات و الغدا
سهرة الطويلات مش فاكر. بس اتوقع ١٥٠-١٩٠ حاجة زي كدا
طبعا العربية نص نقل جوا دهب أو ل اللاجونة مش اكتر من ٦٠ جنيه
طبعا الاعداد يفضل تحجز عربيات لوحدها و تتحرك لوحدها مش مع مكاتب بيطلع اوفر فعليهم لما تتقسم التكاليف

فى كامب هناك بس نضيف جدا اسمه sea horse فى اول المشايه اسعاره حلوه وخدمته ممتازه ممكن ابعتلك رقم المدير بتاعه

اهلًا وسهلا بحضرتك مع Coral Surfing Egypt تحجزي مرة كورال سيرفينج تستمتعي برحلة البلوهول وتحميه راس ابو جالو دعم من Coral Surfing ولوًحجزتي مغامرتين كورال سيرفينج هيكون الغداء علينا ولو حجزتي ٣ مغامرات هيكون عندك كمان عشاء جبل مجاني مدعوم من Coral Surfing Egypt

اعرف فريق خاص بالفروسيه موفر ايفنت من القاهره لدهب يوم الاربعاء القادم منظمين برامج كتيره داخل دهب بجانب الخيل لو حابه ابعتلك تفاصيل عنهم انتقالاتهم هتكون His وموفرين اقامه ممتازه فى الممشي صف اول على البحر فى هوستيل 4 نجوم Acacia Dahab Hotel هبعتلك تفاصيل الايفنت بتاعتهم /Dahab Sinai Horseback riding event no. 97

لو يهمك البحر يكون شاطي رملي وتنزلي عادي من غير معدات يبقي افضلك اللاجون ف فنادق من 150جنيه لحد 600 ف الليله ولو سنوركلنج او غطس يبقي الممشي وهتلاقي برده فنادق زي اوريكانا وديارنا ونسيمه ودول كلهم ف رنج 250 الليله بالفطار

فيه هناك /Adam's House ده أكتشفته بالصدفة و أنا هناك و أمان جداً و في الممشى .. الأوضة كانت بـ 300/ night أعتقد هيبقى أحسن لك من الأوتيلات الكبيرة اللي بعيدة في اللاجون و طريق بلو هوول ..

أعلى