انا رايحة الصين أسبوع في guanzghou و أسبوع...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Maha Medhat
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
M

Maha Medhat

:: مسافر ::
انا رايحة الصين أسبوع في guanzghou و أسبوع shenzen هحتاج مصاريف قد ايه تقريبا وايه الأماكن الحلوة هناك وهل في مدن تانيه قريبه من shenzen أزورها

او اتاحلك الوقت لازم تروحى شنغهاى بالنسبه للمصاريف حاولى تستخدمى المترو التاكسي غالى ودا بالنسبه لعملتتا طبعا الاكل لو مطعم عربى لفردين من ٣٥٠ ل ٥٠٠ ايوان وفى مطعم حلو اوووى فى كوانزو اسمه الف ليله وليله

نزلي من app store خريطة مترو كوانزوا سهلة وبسيطة وممتع في التنقل ورخيص هيوفر كتير معاكي

هتتبسطي جداً في Shenzhen
مدينة متحضرة و اسواقها لطيفة
و فيها اماكن كتير تتراح

جوانزو رخيصة جدا بس ابعدي عن المطاعم العربي وخاصة الأندلس
شنزن غاليه جدا لازم تكوني عارفه دا
هتدفعي دم قلبك فيها.
كفايه على شنزن يومين بس خصوصا أنها منطقة صناعية من الدرجة الأولى

موضوع كام بالظبط دا معتمد عليكي انتي وعلى مصاريفك يعني ممكن 300 دولار تظبط الدنيا وممكن 1000 دولار ما يقضوكيش

أهم حاجة الفصال ثم الفصال
لو الحاجة ب 100 خديها ب 30 أو 40
ولو هتسكني في مكان المهم يكون على خط المترو هينفعك كتير جدا جدا

اول حاجه لازم تاخدي عناونين كل الأماكن بالصيني
الأماكن فى شنزن
Window of the World, Shenzhen
ملاهى هابي ورلد
الأماكن فى كوانزوا السوق الليلي
الأكل الحلال متوفر فى كوانزو مطاعم عربي خدي معاي تونه عيش جبنه
الأكل الحلال البتزا سي فود وتحفه اوي ماكدونالد سي فود فقط
باقى المطاعم مش حلال

عندك بقا في جوانزو
Chimelong Safari Park
Guangzhou museum
Ascend the canton tower
Sightseeing in Shamian Island.
Baiyun Mountain Park
Pearl River Cruise

شنزن جميله لو عايزه تعملي شوبنج روحي الدونج مان محلات كتيره و اسعار كويسه و خصوصا في الشنط الحريمي هتوجه مشكله في الاكل مش حلال قدامك اختيارين فاكهه و هي رخيصه مش غاليه او محلات الحلال في منها محل حسني دا كان اتظف محل بس غالي شويه يعني طبق الشاورمه ومعاه شويه بطاطس و بيبسي في حدود 120 ايوان و في محلات تانيه ارخص بس ماشي الحال اما في جوانزوا بقي هتلاقي مول لكل حاجه للساعات للجزم للشنط للميكابل للملابس للعلب الاطفال بس الانتقالات في جوانزو اسهل شويه لكن الحراميه في الشارع اكثر كتير من شينزنز المترو رخيص بس علشان تسافري من شانزن لحوانزوا هناخدي الباص بحاولي 3 ايوان لخد محطه القطار و بعدين تخدي القطار بخوالي 90 ايوان و خدي باللك لازم تحجزي لما تنزلي عوده لانك ممكن متلاقيش كانت هتحصل معاي و اخر قطار الساعه 12 بالليل و بعد ما توصلي تاخدي باص اللي المتطقه اللي انتي عايزاها و يفضل لو خد يكون كاتبلك المكان بالصيني و مسجله فويس علشان هما خمير مش بيفهموا و لو في اي مساعده انا ممكن اساعد

انا حاسس ان انتى بتسافرى كل اسبوع ليه ؟ مفيش حد بيسافر غيرك فى الجروب دة !

انا رايح يوم 28 علي Shanghai و بعدين هروح Rui'an و Yiwu و Guanzghou بصي الفنادق عموما مش وحشه ال4 نجوم انا بقعد فGrand Hayat فShanghai و Grand Hotel ف Guanzghou بصي حاولي يكون معاكي 1000 Dollar pocket money و صراحتا مش عارف دلوقتي الاسعار بعد تعويم الجنيه هتبقي عامله اذاي

ممكن تروحي هونج كونج تحفه وقريبه من شينزن بس غاليه شويه في الفنادق وفي شينزن لازم تروحي window of the world ولو محتاجه حاجه هناك وفي جوانزو ممكن تبعتيلي عالخاص

طالما هتروحى شينزن تبقى هونج كونج اساسية :) بينهم نص ساعة بالمترو وبدون فيزا ... بس لو هترجعى الصين يبقى لازم الفيزا بتاعت الصين تكون مالتى انترى

ادام جوانزو وشينزن يبقي أساسي للفسح هونج كونج
الطيران ممكن ع هونج كونج وتقعدي ف كولون ثلاث ايام فسح وبس ووالت ديزني وأوشن بارك والبيك وغيرهم
وبينهم بين شينزن نص ساعة

أعلى