انا محتاج اسمع خبرات لناس سافرت لوحدها بمعني...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Ali Hashem
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
لو فضلت مستنى اصحابك هتستنى كتير ومش هتسافر ف الاخر جمد قلبك وخد الخطوه الاولى وابدا بمكان جوه مصر مزورتوش قبل كدا وصدقنى هتتعرف على ناس كتير وهتعمل صحاب اكتر وهتكتشف حاجات ف شخصيتك مكنتش تعرفهاا

السفر لوحدك متعة لانك حر نفسك فى كل شىء و بيعلمك ازاى تشيل مسؤلية نفسك .. ول كان يوم ممكن يبقوا رخمين بس بعد كدة هتتبسط بجد

متابع نفس اللي نفسي فية

انا سافرت لوحدى فرنسا واتبيسطت جداااا احسن حاجه لوحدك وتستمتع بالسفريه

من افضل الحاجات اللي هتعملها في حياتك.... وهتبقي ادمان بعد كده

في مقوله حلوه بتقول....

You never really travel alone... The world is full of friends waiting to get to know you....

سافرت اول مرة لوحدي في حياتي في شهر ٥ اللي فات ل جورجيا واكيد كنت قلقان والدنيا مش متزبطة معايا بما انها اول سفرية لوحدي بس دلوقتي انا تقريبا متاكد اني مش هخلف من اي سفرية بعد كدا لاي مكان وحتة السفر لوحدك دي بتعلمك حجات كتيييير قوي وهتعتمد علي نفسك في كل حاجة وهتبقي كمان حر في قراراتك ورحلاتك وتحركاتك وبرنس نفسك تخرج وترجع وقت ما تحب ومش مرتبط بحد.......سافر لو تقدر علشان هتندم انك كنت تقدر تسافر قبل كدا ومسافرتش
السفر ❤️

مظبوط.. ما رح يكون في حدا ماسك اغراضك و انت بدك تغسل ايديك.. و لا حدا ينبهك انك نسيت موبايلك.. و لا حدا يذكرك بمواعيد السفر و لا حدا يصورك لما انت ما بتحب تاخد سيلفي بس بالمقابل رح تصحى و تنام ايمتى ما بدك.. لو عجبك مكان و حبيت تقضي وقت فيه زيادة رح تقدر.. لو كنت جوعان و بدك تجرب اكل الشارع ما في حدا يمنعك.. لو تعبت بتقدر ترتاح.. لو كنت قاعد بمكان وحيد رح يكون سهل تتعرف على ناس جداد لأنه عادة المسافرين لوحدهم بحبوا يلاقوا الناس اللي شبههم و بتعرفوا عليهم.. تسافر لحالك يعني تلتزم بميزانيتك و تنقي طريقة نومك و مواصلاتك.. انك تسافر لحالك يعني تعرف نفسك و تكون مسؤول عن حالك بالكامل و تتأكد انه قدرتك اكبر بكتير من اعتقادك :-)
انا اول مرة سافرت كانت لحالي و للصين :-) كان اشي بخوف لحتى رحت الرحلة و رجعت و اكتشفت انه اللي بضل قلقان و متردد بروح عليه كتير..
خطط منيح لرحلتك و سافر و استمتع بالعالم :-)

انا سافرت لوحدى من أسبوعين كينيا وكنت طبيعى خايفة قبل ما اسافر كان اسعد وقت عشته فى حياتى

انا مش بسافر غير لوحدي وفي أغلب الأوقات بتكون جميلة وبتعرف علي ناس كويسة وحاجات تانية كتير
سافر متقلقش

انا بسافر لوحدي وبنزل اتمشى في اي وقت بلا حساب وبعمل لنفسي بروجرام والحياة زي الفل

Only the first time is difficult... later u will always look to travel alone : no pressure , meditation , schedule at your mood and likes , meeting new people at each station, u really enjoy it ... believe me .
I always do at least once a year a lonely trip. ..

أعلى