هو ليه ال one way اغلي من نص تمن ال round trip...

  • بادئ الموضوع بادئ الموضوع Ayman A. Awadey
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
لأنك مش راجع معاهم. وسهوله تنظيم الرحلات مستقبلا والضرائب أعلي لان كل الضرائب بتبقي علي اتجاه واحد ويصعب علي شركه الطيران تحديد مستقبلا عدد الركاب اللي راجعه لو مل واحد قطع اتجاه واحد
. وعلي فكره لو قاتلهم أني عايزها اتجاهين ولكن لن استخدم النصف الاخر مثلا. هذا مخالف للقانون
One-Way Airfare is Inconvenient for Airlines
Airlines prefer that travelers fly round-trip simply because it is more convenient for their scheduling systems. Travelers who purchase one-way flights with the intention of purchasing another one-way ticket for the return journey make it difficult for airlines to make airplane staffing decisions and set flight schedules ahead of t
 
عشان يشجعك تحجز رايح جاي لانه بيبقا فرق سعري مغري للشراء بس بعد كدا بتتجمرك لو حبيت تغير الحجز وخصوص لو ع الدرجه السياحيه العاديه
 
الوان واى و المقارنه مع الروند تريب فى رحله عاديه
شركات الطيران فى التسعير بتشتغل بنوعية اداره فى التسعير اسمها
Yield management
فنوعية الاداره دى بتهتم بفهم سلوك الراكب و تفكيره و طريقه شرائه و على الاساس ده بتتجه انها تحط اسعارها فالايرلين شافت ان الوان واى فير بالنسبالها سعر مش مريح بيدخلها من الجانب التسويق فى مجهود مضاعف انها بتسوق للكراسى فى العوده على جدول رحلاتها من بلد الوصول بجانب حاجه كمان بتلعب دور فى السعر ان الايرلين بيشتغل فى التسعير بفكر
price elasticity
لكن مش شرط دائما يكون الوان واى اغلى من الروند تريب وهقول لحضرتك ليه ببساطه
لكل سعر فى تذكره طيران ليه حاجه اسمها مسمى سعرى يعنى على الطياره الناس اللى بتركب على الكابينه الاقتصاديه مش كل نفسه الكلاس الكلاس ببساطه هو حرف ابجدى فى الانجليزى y – m –n-v وهكذا ولكل كلاس مسمى سعرى ولكل مسمى سعرى ليه سعر و ليه شروط تغطى جوانب منيم ستاى – ماكس ستاى – و ادفنسد برشيز الللى معروفه باسم شروط الشراء المسبق بجانب طبعا الريفند و التغير فعشان كده مش شرط تلاقى الوان واى كقاعده عامه يكون اغلى من نص الروند تريب بتاعتك بالعكس فاوقات لما تاخد تذكرتين وان واى تلاقيهم ارخص من انك تاخد تذكره روند تريب ليه ده بيحصل ببساطه ان الاسعار كونها متاثره بشروط المسمى السعرى اللى تقريبا مغطيه كل جوانب السعر وشروطه بجانب كمان اقتصاديات الدول بتاثر فى شكل السعر يعنى بدايه الرحله من انهى بلد بتاثر على سعرها بالارتفاع او النقصان بغض النظر عن الاميال الجوية المحتسبه كمثال للمقارنه و نحيد اى عوامل اخرى رحله الخطوط الامارتية بين نقطتين دبى القاهره على كلاس b على الكابينه الاقتصاديه على نفس طراز الطياره لو بدئت الرحله دى من القاهره هتكون 160 دولار فى لو عكسنا الرحله وخلناها تبدء من دبى على نفس الكلاس اللى هو b على الكابينه الاقتصاديه هتكون ما يوازى 202 دولار و ده جاوبى على نقطه اقتصاديات الدول بتاثر على السعر
ودى صورة للكلاسات على الطيارة اللى بتحدد السعر لما حضرتك بتقرر تسافر على الرحله انك بتلاقى ليه على نفس الكابينه معاك واحد شارى التذكره ب100 دولار و انت 50 دولار
OyZv7zVUgeAI0e0RPLfDp5luKbE6fwne.jpeg
 
زية زي الحجز في اوتيل أوضة دبل ٢ فرد ارخص من اوضة سينجل فرد واحد..بيبقي حجز السينجل اقل حاجة بسيطة من سعر الدبل..و زي برضة البرفان ٥٠ مل اغلي من لو جبت ١٠٠مل لنفس البرفان هي دايما كدة