انا هروح اسكندريه يوم من الصبح كده عايزه حد...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Asmaa Hussien
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
اهم سؤال، ميزانيتك قد ايه؟ عشان ممكن اليوم يتقضي من اول مية لحد كتير اوي ،

الاسهل انك تتعرفى على بنت من اسكندرية و هى تفسحك ، او تقضيها اوبر و كريم..

عايزة تاكلي اكلمة سمك كويسة وسعرها في حدود ٥٠٠ جنيه او اكتر شوية روحي زفير المكس احلي سمك واكله طازة لو عايزة ارخص ممكن شعبان بتاع ااسمك او حودة دنجل عايزة تروحي المتتزة اي مشروع من ع البحر بيوقف قدام المنتزة

انزلى سيدى جابر اركبي الترام الى محطه الرمل شوفى الاسكندرية عبر الترام
انزلى محطه القائد ابراهيم فى محطه الرمل أتمشى شويه الى ميدان محطه الرمل اشترى فشار من المحطة وشوفى عناوين الكتب والمجلات من الباعة هناك
كملى المشى من محطه الرمل الى شارع سعد زغلول شويه وتجدى محل مخازن البن البرازيلى أشربى اسبرسو او كابتشينو
خلف المحل تمثال سعد زغلول على البحر اتصورى هناك المنظرجميل
امشى على الكورنيش حتى الجندي المجهول على البحر فى المنشيه
امام الجندي المجهول من على الكورنيش اركبي اى مشروع او تاكسى او باص الى بحرى ٧ دقائق وهتكونى هناك زورى القلعة ( قايتباي )
بعد زياره القلعة ممكن تأكلى سى فود فى بحرى
سى جل او قدوره او او
اركبي بعد الغداء من الجانب الآخر من الكورنيش اى وسيله مواصلات وخاصه الباص الأحمر ابو دورين حتى المنتزه حضرى الكاميرا لالتقاط صور رائعة
ستمرى على مكتبه الاسكندرية وميدان السلسلة
وكورنيش ستانلى الجميل
ادخلى المنتزه حتى القصر تجولى وأتمشى وصورى القصر وفندق فلسطين والشاطىء والفنار وبالتاكسى ارجعى الى محطه القطار الى سيدى جابر عبر طريق الكورنيش

عروس البحر جنب المرسي ابو العباس بالظبط...اكله تحفه.

انا كنت بحاول اوصل لحد اسمه جيمي بتاع سندوتشات كبده مشوية ولحمة مشوية سندوتشات ..بس كنت معزومة عنده من كام سنة ومعرفتش اروح تاني حد عارف عنه حاجة ..جيمي

في محل اسمه شلبي في العصافره تقريبا بس اكله جميل وسعر الاسماك عندة معقوله

بالنسبه للاكل فارشحلك مطعم اسمه عروس البحر جمب مسجد المرسي ابو العباس اي تاكسي يوديك هناك حاجه محترمه واكل في الحنين وضيافه ممتازه وزباين مميزه

أعلى