يا جماعه انا بفكر اطلع اسكندريه يوم صد رد كده...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع رحاب ابو المجد
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
انا مرة كنت زيك كده بس مضطر ومشيت م محطة مصر لسان استيفانو

كبدة الفلاح ....البان سويسرا ......ايس كريم عزة .....المنتزه بس مش متاخر :D عشان بالليل بيبقي فضايح .....القلعة طبعا .....سان ستيفانو

تفطري جبنه من البان سويسرا وتتغدي عند حوده دنجل وتقعدي علي البحر في اي كافيه علي البحر ووتعشي كبده اسكندراني

سمى الله يا بنتى واكتبي ورايا
هتوصلى باذن الله اسكندرية على الساعة ١٠ هتروحى
١) تفطرى فى محل اسمه ألبان سويسرا
٢) بعد كده هتطلعى على القلعة تتمشي هناك شوية وبعد كده تروحى عند الشيخ وفيق ملك الرز باللبن بالايس كريم امانه عليكى ابقى وصلى ليه السلام
٣) معدتك بعد الآيس كريم هتكون هضمت تروحى عند محطة الرمل هتحلى بسدونتشات كبده من عند الفلاح متخفيش العيش بتاعوا فى الصغير بطنك مش هتوجعك
٤) روحى بعد كده على العصر كافيه اسمه السلسلة على البحر قدام مكتبة الاسكندرية
٥) اكيد زمانك جوعتى تروحى تتغدى عند فرج اللى فى حارة الطباخين شوية سمك وجمبرى بس ايه حكاية
٦) تطلعى منه تروحى على سان ستيفنوا مول تتمشى شويه وبعده كده اختمى يومك عند Latino cafee او Lebanero اللى فى سموحة ومتنسيش تاكلى من عندهم زلابيه ميكس ( white & black chocolate )
٧) وانتى هتركبي القطر وخلاص راجعة القاهرة هاتى سندوتش شاورمة من محل اسمه تافرنا فى محطة الرمل علشان تاكليه فى الطريق لو جوعتى ☺️☺️

يوم جمعه فقط...المنتزه ثم القلعه وطبعا الكورنيش

/Ali Ghozlan
=-=-=

بوست كامل عن معظم الحاجات اللي ممكن تتعمل ف إسكندرية.. ويُسعدنا رفقتك ^ ^ ومش عزومة مراكبية والله :D

بصي ياستي انا هناك اهو واقولك تروحي فين
انتي تنزلي بدري الاسكندرية وبعدين تروحي كامب شيزار وتروحي تفطري عند البان سويسرا
وبعدين تركبي العربية وتروحي اي شاطئ تقعدي قدام البحر او تروحي قلعه قايتباي تلفي فيها شوية وتقعدي عالصخور اللي قدامها وبعدين تتمشى شوية تجيبي رز بلبن بالمكسرات من عند
الشيخ وفيق وبعدين ترجعي تشوفي اي مطعم سمك وانتي في منطقة القلعة وتتغدي وبعدين تروحي تشوفي المواصلات للقاهرة علشان ماتتأخريش

اجمد جاجة بحبها.. وممكن أكل من مطعم كبدة مشهور هناك تقريبا الفلاح ... قلعة قايتباى .. سانستيفانو ... بس كله ده فاكس يكفينى التمشية على البحر او القعدة فى وش البحر .. هموت وأروح يوم خطف بس اللى يفضى

ممكن تبقى تقوليلى عملتى ايه عشان عايز اروح يوم لوحدى برضو

يوم واحد لازم حد معاكى يسليكى ويتكلم وتضحكوا سوا .. شوفى واحده صاحبتك الموضوع هيفرق تماما
ولو على الاماكن الكورنيش لوحده هيغير مودك تماما والقلعه وتاكلى عند شعبان
واحنا موجودين ف الخدمه ف اى وقت

أعلى