طبعا انا وضحت قبل كدا اني نزيل في الفندق ، ولا علاقة لي تماما بالإدارة من قريب أو بعيد ،،،،، اولا الحجز عن طريق booking.com , غير متاح للبلاسيو ومتاح فقط ل ، ميريت ، الفرق بين الفندقين أن البلاسيو مناسب اكتر لاتنين شباب أو عائله معاها اطفال ، ودي ميريت مناسب اكتر للناس اللي محتاجه هدوء اكتر ، مواعيد الغداء محددة مسبقاً ودا بوفيه مفتوح في حال وجود اي نواقص بيتم تبديلها زي اي فندق ،وفعلاً في أوقات الضغط الاستقبال بيتأخر شوية وطبعا لو الفندق عرض الغداء يبقي لازم يلتزم بالعرض دا حتي لو ميعاد الغداء انتهي، ودونا فندق البلاسيو دا بصراحه توفيق من عند ربنا ،وبخصوص الحجز عن طريق اي موقف الكتروني لازم احنا نتصل بنفسنا ناكد الحجز ودا طبيعي برضوا ، اغلب فندق البلاسيو sea view حتي الحجرات اللي في مدخل الفندق برضوا بتشوف البحر وقليل مش بيشوف البحر ودا معناه أن الاشغال كان عالي أو النزيل ما تعاملش بطريقة تشجع الريسيبشن علي استقباله وكمصريين كلنا عارفين أن النفسيات في بلدنا زي الزفت من الأساس فممكن يكون دا خطأ فردي، بخصوص المصريين الكتير انا مصري وللاسف عانيت في اخر زيارة ليا للفندق السنه دي من سلوك كتير من المصريين الغير آدمي بالمرة في حاجات كتير ولما بنقول كتير من المصريين بنتكلم عن اللي كانوا موجودين في وقت تواجدي في الفندق مش المصريين عموما ،،، وهنا حابب أشير لنقطه مهمة وهي إننا لو مصريين لكن فاهمين أو بتعامل بطريقة تحافظ على منظر بلدنا وفنادقنا اكيد المعامله هتتغير معانا ,انا هنا بتكلم بشكل عام لا أقصد صاحب البوست تماماً، الهوس كييبر اول حد بقابله لما بستلم الغرفة وانا اللي بضحك في وشه وكمان بصاحبه لاني عارف أنه جاي من الأقاليم وغالبا الصعيد فالكلمه الحلوة بتحوله من شخص عدائي ليا كمصري ، لشخص ودود تماما (تجربه شخصية) ، البلاسيو معلق منشور علي البلاكونات بتلات لغات بيطلب فيها من نزلاءة عدم نشر أي شىء ودا طبعا مظهر حضاري وللاسف في اجانب ومصريين ما بيعملوش دا ، فانا شايف أن دا عدم التزام منا ، الفوط والملايات تتغير بحسب رغبه الناس ولو هي مش مطبقة ومحطوطه علي الأرض يبقي محدش هيغيرها ، الملايات نفس الكلام لازم نطلب إننا نغيرها، البشاكير في البلاسيو بالفعل لونها فاتح ولو الولد اداني بشكير معجبنيش بطلب منه تغييرة وبيغيرة، الكوكتلات أو الخمور بتنزل في كوبيات اكريلك شبيهه بالزجاج والكوبيات البلاستك بالنسبه لي اساسا افضلا لانها بتستخدم مرة واحدة فقط ، طعم العصير دا شىء مش هقدر احكم عليه لكن انا من الأساس مبيعجبنيش التانج فبالتالي مش هقدر أناقش النقطة دي ، الاهتمام بالفندق في وجود الاجانب اكيد واضح من كلام حضرتك وانا برضوا مش هقدر اعلق علي النقطة دي للاسف ، مع العلم أن المفروض مستوي الفندق والخدمه الفندقيه يظل ثابت ، الرجل بتاع الفطير لو قال كدا ممكن حضرتك تطلبي مدير الصاله ولو قلتيله ان حضرتك مستائه من كلامه هيخليه ييجي يعتذر لحضرتك، وفعلا احنا كمصريين بما فيهم انا شخصيا ثقافتنا في الاكل مختلفة تماما واللي منا بيسافر كتير هيعرف أن الاكل برة مصر بالجرام لكن عندنا الوضع مختلف ، للاسف احنا اتربينا كدا، لا تعليق للموقفين الاضافيين ، ارجو تقبل المشاركه بصدر رحب