ياجماعه انا جايلى تأشير سياحه لماليزياا...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Mahmoud Atef
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
الراتب وحش جدا جدا حيعيشك بالعافيه بجد انت براحتك بس صدقني بالمرتب ده حتتعب اوي

انا رحت ماليزيا اولا ملهاش تاشيره انت بتاخد جواز سفرك وتطلع تختم ومبتدفعش للتاشيره جنيه ده لمده ٩٠ يوم علي اتذكر
الاقامه اطول معرفش ايه نظامها
بالنسبه للمرتب معنديش خبره برنج المرتبات عموما بس الرينجيت بحوالي ٤ جنيه مصري وصراحه مش شايفه يستحق السفر والغربه علشانه وانت الي بتشوف ايه الي اصلح ليك
ممكن لو عايز تشتغل برا مصر ابحث في ايزك علي انترن شيب بتبقي سنه او ٦ شهور وبتاخد مرتب متوسط ٣٠٠ دولار وفي طبعا بيوصل ١٠٠٠ دولار حسب مجالك وخبرتك ومفتوحه بدول كتير اسهلها الهند بيقبلو كتير

احذر النصب فى ماليزيا من العرب على ودنه.والعيشه غاليه هناك ده مرتب ضعيف جدا

ماليزيا وتايلاند تأشيره 3 شهور سياحه ممكن بعدها يتم تعاقد بشكل رسمى
اى عقد غير رسمى يسبب خطوره على صاحبه المتهرب لانها ليست الخليج
اسوء سجون الكوكب فى تلك البلدين احقر معامله وسجن قتال مفتوح
انتبهو من الفخ والخارجيه المصريه ماتت مع السادات
اتعلم كورى او صينى سهل تعيش هناك فى التسويق للعرب

انت عارف يعني المرتب ده يعمل كام اصلا يعني 400 دولار تقريبا وبعدين مفيش في ماليزيا عقود دي بلد من غير تاشيرة ممكن ترحها لوحدك انا كنت فيها ست شهور عاوز اي حاجة كلمني خاص تحت امرك

الراتب ضعيف جدا والمعيشية غالية بماليزيا اذا كنت رحت السعودية الرينجت الماليزى زى الرسال السعودى بالضبط يعنى تصور انك سافرت السعودية ب 1650 ريال شهريا اولا حتسكن فى غرفة ايجار مش اقل من 600 رينجت ودى اسعار السنة الماضية والاكل والشرب حيكلفك حوالى 50 رينجت يوميا غير المصاريف الاخرى وانت فيزا سياحة يعنى بعد 3 شهور لازم تذكرة خروج وعودة تانى نصيحة علشان اعيش بماليزيا مش اقل من 3000 رينجت شهريا كراتب

ماليزيا حيدوك 3 شهور بالمطار من غير ماتدفع مليم لحد متخليش حد ينصب عليك انا رحت ماليزيا وعارف

انت محتاج حد عايش هناك ومشربه راح زياره عشان يقدر يقولك الحياه العاديه عامله أيه هناك

المرتب ضعيف جداً للمعيشة ف مالزيا
و للتوضيح الرنغت بيساوي تقريبا قيمة الريال السعودي
والحياة هناك مشابة الى حد ما السعودية
فالمرتب ضعيف اوى

الجانب السلبى ان الراتب ضعيف جدا مش هيعملك حياه, الجانب الايجابى انك ممكن تشتغل على نفسك هناك وتدرس وتشوف فرص احسن جايز الفرص فى ماليزيا تكون اكتر من مصر

انا روحتلها مرتين و بصراحه محبتهاش لكن اقدر اقولك اتكل علي الله و جرب حظك لان اي بلد حاليا ظروفها احسن من مصر و انت ادري ذظروفك

الراتب وحش جدا بص علي payscale.com شوف المرتبات بتاعتك بخبرتك هناك تساوي كام بس انا متاكد ان الكلام اللى انت بتقوله مش حلو ومتحسبهاش بالمصري لانك هتصرف بعملة البلد

اولا مفيش حاجه اسمها جايلك تاشيرا لماليزيا ماليزيا ختم دخول تلات شهور مجانا وكمان الراتب قليل جدااااا وبعدين لو في اقامه يبعتلك الاقامه غير كده بلاش هتتبعدل وبصراحه انا شايف انه نصب انا هنا في ماليزيا وعارف الوضع كويس

أعلى