لو عاوز اسافر جزر المالديف من القاهرة لمدة...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Mohamed Fathy
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
M

Mohamed Fathy

:: مسافر ::
لو عاوز اسافر جزر المالديف من القاهرة لمدة اسبوع حد عندة تجربة

بلاش القاهرة هتلاقيها غالية
شوف من برج العرب على flydubai

منقول....
#تجربة_سفر

زيارة المالديف من غير فيزا

السفر لجزر المالديف عبارة عن: جواز سفر ساري - تذكرة طيران - اقامة - فسح ورحلات.

الطيران هو اغلى حاجه غير كده كل حاجه سهلة ورخيصة .. الموقع اللي هاتبحث من عليه على تذكرة اسمه sky scanner .com

لما توصل المالديف (اسمه مطار مالى الدولي - مطار هولومالي - مطار ابراهيم ناصر الدولي) كلهم مسميات لمطار واحد .. ف المطار هاتوريلهم باسبورك وحجز الفندق بتاعك ع موبايل أو مطبوع .. هايدولك تأشيره دخول ٣٠ يوم ف جزر المالديف.

الإقامة .. هتقعد ف الجزر المحلية مع سكان المالديف أرخص كتير جداً جداً والحجز من علي موقع booking .com

المالديف ١١٩٨ جزيرة .. منهم المطار علي جزيرة لوحده والعاصمة وباقي الجزر المحلية والسياحية ..

انا قعدت ف جزيرة اسمها مافوشي maafushi في هوستيل اسمه ايلاند كوتيدج island cottage

ملحوظه مهمه جدًا: لازم تعرف هاتوصل المالديف الساعه كام لأن الانتقال بين الجزر بمراكب (فيري) دي ليها مواعيد ..

الانتقال من المطار وإلى العاصمة بالمركب ب ١ دولار للفرد كل خمس دقايق، الإنتقال من العاصمة لجزيرة مافوشي مركب واحده كل يوم الساعه ٣ العصر من ميناء فيلانجيلي فيري تيرمينال villingilli ferry terminal.

وبالتالي لو هاتوصل مالي ومش هاتلحق الفيري يبقى لازم تحجز فندق صغير ليلة واحدة بس تنام فيه وتاني يوم تاخد الفيري الساعة ٣ العصر ل مافوشي .. اما لو وصلت بدري يبقى تمام مش هاتحتاج تنام في العاصمة.

الفيري من العاصمة لمافوشي والعكس ب ٣ دولار، وجزيرة مافوشي عليها هوستيلز كتير وجزيرة هادية وجميلة ورخيصة والسكان المحليين طيبين ومسالمين ومسلمين وفيها ٤ مساجد .. هتستمتع فيها جداً وامان جداً .. ممكن تختار اي هوستيل يعجبك بأسعار مناسبه جداً

الرحلات السياحية: معظمها water activity زي ال snorkeling ب ٣٠ دولار و diving و غيره كتييير جداً ..

الجزيره تتلف كلها في نص ساعة والعاصمة كلها ف ساعتين علي رجلك .. فا إستمتع واتمشى وماتركبش تاكسي ومش هاتتبهدل ما تقلقش خالص ..

الاماكن السياحية اللي تزورها في العاصمة (بيت رئيس الجمهورية - مرسى رئيس الجمهورية - مسجد السلطان - المجمع الاسلامي - المتحف الوطني - ميدان الجمهورية - حديقة السلطان - ضريح السلطان).

ملحوظة مهمة: الخرايط خليها معاك علي التليفون أو إطبعها وإتحرك بيها .. سهلة جدااا ماتقلقش برضه.

تجربة المالديف

أعلى