اللي راح سلوفاكيا يا ريت يفيدنا بمعلومات عن...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Yahya Hamdy
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
Y

Yahya Hamdy

:: مسافر ::
اللي راح سلوفاكيا يا ريت يفيدنا بمعلومات عن البلد زي :
1- تكلفه المعيشة .
2- الإيجارات .
3- تعاملهم مع المسلمين والجاليات العربية .
4- جدوى فتج شركة والحصول على الجنسية .

شكرا جزيلا ..

1.العملة يورو بس تعتبر من ارخص البلاد اللي بتستعمل يورو و المواصلات ارخص و اظن كمان الرواتب اقل
2.معنديش معلومات كافية بس انا كنت في مدينة Kosice و كانت ارخص من Bratislava
3. هما عنصريين شوية و شعب مقفول و مبيحبش يحتك اوي بالاجانب و مش بيتكلموا انجليزي كويس خصوصا الكبار في السن
4.معنديش معلومات بس قريت من فترة انه فتح شركة بمبلغ 5000 يورو بيعطي اقامة فورية

انا رحت السنة اللي فاتت ورايح تاني اخر السنة بإذن الله
العملة يورو
من بلدان الاتحاد الاوروبي ومنطقة الشنجن
تكلفة المعيشة من البلدان الاوروبية الرخيصة الاسبريسو ب 20 سنت ل 50 سنت مثلا
السكن 500 يورو شقة اودتين وصاله وكبيرة وشامله كل الفرش والأجهزة والكهرباء والغاز والتدفئة والمياه
الاكل ممكن 200 يورو يكفوا اسرة اكل وشرب طول الشهر
المواصلات رخيصة ومجانية للاطفال وكبار السن
طبيعتهم شرق اوروبية مثل الروس ولكن متعاونين مع الاغراب ومحسيتش بعنصرية ولا حاجة لكن عندهم جفاف في التعامل بس ده طبيعتهم يعني في الكافيه حيجي ياخد الطلبات من غير ابتسامة بس خدمة محترمة وهكذا
كل بلد فيها وفيها لكن مفيش عنصرية شائعة كما يروج هنا فيه عنصرية اكتر بكتير حضرتك
تقدر تفتح شركة هناك سواء فردية او ذات مسئولية محدودة وبتاخد عليها اقامة سنة بتجدد حسب نشاط واعمال وارباح الشركة بعد 5 سنوات بتقدر تحصل علي اقامة دائمة وبعد 3 سنوات من الاقامة الدائمة تقدر تقدم علي الجنسية
اي شركة بتختار لحد 10 انشطة متنوعة
مش بتختاج مقر للشركة بتحتاج صندوق بريد ايجاره السنوي 300 يورو وده هوا بيبقي بمثابة عنوان الشركة
بتقدر تستقدم اسرتك الزوجة بتتكلف تقريبا 300 يورو والاولاد مجانا
المدارس الامين للاولاد مجاني
تامينك وتامين المدام من 300 ل 600 يورو للفرد في السنة
السركة الفردية تكلفة انشائها 3300 يورو والاقامة 3000 يورو
الشركة ذات مسئولية محدودة 6300 يورو والاقامة لكل شريك 3000 يورو
ثاني سنة بتجدد اقامتك بنفسك بتكلفة 300 يورو تقريبا وبتعمل تجديد الاقامان بنفسك دون لجوء لمكتب
الميزة ان مفيش مصريين كتير هناك end of text

متوسط دخل الفرد كام علشان نحدد مستوي المعيشه هناك

و ايه الوظائف المتاحة و لو في مجال اعمل مشروع ايه

500 euro monthly will be enough for a single person
El balad feha nature 7lwa awe mainly mountains

يا باشا اسمع مني انا عارفً البلد ديه كويس اوي. بلد الطبيعه فيها تحفه ولكن... الاستاذ اللي بيقول الاقامهً سهله و الورق سهل ده مش حقيقي و يمكن المحامي بينصب عليك . العنصريه عندهم عادي و طبيعي و حاسين انهم أحسن من كل الناس و مش بيحبوا يتكلموا اَي لغهً تانيه ( تقولش لغتهم يعني دوليه و المفروضً العالم كله يتكلمها ). رخيصه جدا وًده راجع لان الخدمات فيها بتتقدم بشكل و حش و بدون زوق. آخراً و ليس اخيراً سلوفاكيا منً البلادً اللي مش بتعترف بالإسلام دين أساسا يعني مفيش حاجه اسمها واحدً مسلمً و ليه حقوق حتي لو مواطن وًالدليل علي دهً ان مفيش جوامع هناكً بشكل رسمي أو معترف بيه من للحكومه . الجوامع هناك أهليه و بدون تصاريح و بالتالي صغيره وًقليلهً جدا. بصراحه خسارة الواحد يصرف في البلد ديه حاجه أو انه يفكر يعيش فيها

أعلى