معلش بس يا جماعة سؤال بسيط و محتاجة حد يرد...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Sohayla Hamed
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
S

Sohayla Hamed

:: مسافر ::
معلش بس يا جماعة سؤال بسيط و محتاجة حد يرد عليا ضروري ....هو لو حد معاه الجنسية المصرية و الكندية و حب ييجي مصر لمدة ٥ شهور مثلا و حب يرجع تاني كندا هل هيضطر يطلع تصريح سفر ؟؟

و ايه المدة اللي لو تجاوزها في مصر لازم يطلع تصريح سفر عشان يرجع كندا تاني ؟؟

و مع العلم هو شاب عنده ٢٧ سنة ، محتاجة حد يفيدني و شكرًا مقدما

هو يدخل مصر ويخرج منها بالجنسيه الكنديه وبالتالي اصلا محدش هيطلب منه اي حاجه

خلى حد من طرفه فى مصر يسأل احسن حد فى الجوازات او التجنيد
طالما معاه الجنسية المصرية يبقى ليه رقم قومى وحتى لو مدخلش بالباسبور الكندى يكفى كتابة الاسم على سيستم الجوازات وهتظهر ا بيانات مسجلة عندهم فى الاجهزة لان فى المطار فيه اقسام لكل الجهات من داخلية وجيش وامن وطنى ومباحث جنائية فلو صادفت واكتشفو انه اخفى عنهم معلومات هيلففوه وهيشكو فيه اكتر ويبقى دخل فى فيلم تانى.

حضرتك انا معايا جنسيه أمريكا و بدخل مصر بالجواز الأمريكى بس بأقوله انا مصرى و بوريه الرقم القومي او الجواز المصرى بس بخليه يختم دخول الجواز الأمريكى و يكتب تحت الختم من أصل مصرى عشان اقدر اسافر تانى من غير تصريح سفر من التنجيد بس لو قعد لمتر من سته شهور فى مصر فكدا هكون محتاج تصريح سفر من التجنيد

بصي ياست الكل. الخلاصه و المفيد انه لما ينزل مصر يدخل بالكندي و يطلع برضه بالكندي. لما يوصل المطار هاياخد الفيزا ام ٣ شهور ب ٢٥ دولار و بما انه هايقعد حوالي ٥ او ٦ شهور فده معناه انه هايكسر الفيزا المصري علي الباسبور الكندي و ساعتها يبقي يدفع غرامه و خلاص حوالي ٧٠ دولار كندي او ١٠٤٠ جنيه مصري.
الليله دي كلها علشان محدش يقولوا تصريح سفر و تجنيد و الجو ده. يدخل بالباسبور الكندي و يطلع بالباسبور الكندي.

انا مقيم فى بريطانيا و معايا الجنسية. اما بنزل مصر بدخل بالجواز البريطانى و بوريله اى إثبات أنى من أصل مصرى زى مثلا الرقم القومي او شهادة الميلاد لسببين. لأول آخذ ختم دخول بستة أشهر على الجواز البريطانى ثانيا مدفعش رسوم فيزا للدخول. آخر مرة كنت فى مصر كان فى شهر ابريل و مكتبش فى الجواز من أصل مصرى . طالما اقل من ستة شهور إللى هى فترة الفيزا فبيطلع من مصر عادى بالجواز الأجنبى و ده أكيد ١٠٠٪‏

بجد متشكرة جدا جداااااا لكل حد تعب نفسه و كتب كومنت و رد عليا و أفدني

لو جه بالجواز المصرى لازم يقدم ما يثبت ان معاه جنسيه تانيه ولو قعد ف مصر اكتر من 6 شهور هيطلبوه لتحديد موقفه م التجنيد

اناسألت قالولنا لو قعد اقل من ست شهور ما فيش مشكلة لكن اكتىدر من ست شهور بيوم يبقى في طلب للتجنيد ..لغاية ما يعمل ازدواج الجنسية

يا فندم سؤال هو حضرتك معاك جواز سفر كندي لية ؟ علشان معاك الجنسية الكندية ، وانت تدخل بالجواز المصري عادي جدا وتخرج بيه كمان ، والي زيك ملوش تصريح سفر من اصله لانك في الحاله دي رايح بلدك مش رايح سياحة وواخد فيزا .
انت وضعك مختلف ومفيش اي حد يقدر يوقفك ، وانا مستغرب سؤالك اساسا بما ان معاك جواز سفر كندي You Know your Rights

Luna Omar هو فعلا الأب مصري فهل ينفع يجيب أعفي من مصر هنا ؟ ولا لازم من كندا ؟؟ و هل لما يجيب أعفي من كندا اسهل من مصر ؟

أعلى