القول الفصل في التصريح الأمني لو عاوز تعرف...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Bahaa Aldeen Farouk
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
B

Bahaa Aldeen Farouk

:: مسافر ::
القول الفصل في التصريح الأمني
لو عاوز تعرف أنت مطلوب منك تصريح أمني و لا لأ قبل السفر , لازم تقرا الموضوع للأخر
أولا : ايه هو التصريح الأمني ؟ ده تصريح بالسفر مطلوب منك سواء كنت ولد أو بنت سنك من 18 الى 40 سنه و حتسافر من مصر ( فقط ) لبعض الدول و بيتم استخراجه من مجمع التحرير
ثانيا: هل فيه فرق بين التصريح الأمني و تصريح السفر من الجيش ؟ أه طبعا تصريح السفر من الجيش ده خاص بالشباب فقط اللي مكتوب في جواز سفرهم انه مطلوب للتجنيد أو خلص جيش و مازال في فترة الأحتياط
ثالثا : هل مطلوب مني تصريح امني للسفر ؟ كوباية شاي و ركز في الكلمتين اللي جايين فيهم الخلاصه
حنقسم دول العالم لقسمين القسم الأول: دول بدون تصريح أمني زي أوروبا كلها و امريكا و كندا و أستراليا و هونج كونج و الصين و سنغافورة و امريكا الجنوبية و المالديف و الهند و سيريلانكا و نيبال و فيتنام و المغرب و تونس و الجزائر غيرها
القسم الثاني: دول تحتاج تصريح أمني و حنقسمهم نوعين :
النوع الأول ( الدول الصريحة ) تركيا و جورجيا : لو مسافر تركيا أو جورجيا فمطلوب منك تصريح أمني للسفر حتى لو كنت وزير بس حتقابلك حالتين :
الحالة الأولى : لو مكتوب في باسبورك مهنه محددة بمؤهل عالي يعني مهندس , دكتور , محامي , طبيب , ظابط , محاسب و غيرها ( تقدر تطلع فيزا سياحة ) و بيها تقدر تاخد تصريح أمني بسهولة
الحالة الثانية : لو مكتوبلك طالب أو حاصل على مؤهل عالي فلازم الفيزا بتاعتك تكون فيزا زيارة ( عن طريق دعوة من البلد المسافر اليها ) أو فيزا مرافق ( يعني تكون زوجه أو ابنه مثلا مسافرة مع زوجها أو والدها المكتوبله مهنه في باسبوره) علشان تقدر تاخد التصريح الأمني , و لو قدمت بفيزا سياحه للأسف مش حتاخد تصريح أمني
الحالة الثالثة : لومسافر تركيا و معاك إقامة في تركيا مش محتاج تصريح أمني و لكن لو مسافر جورجيا و معاك إقامة في جورجيا حتحتاج تصريح أمني بردو
دي حالات تركيا و جورجيا فقط و اتمنى تكون واضحه للجميع , الكلام اللي جاي مالوش اي علاقة بتركيا و جورجيا
....................................................................
النوع التاني باقي دول العالم و بسميها (الدول المايعه) و أهمهم : لبنان و الأردن و تايلاند و ماليزيا و أندونيسيا و دي بردو حتقابلك حالتين :
الحالة الأولى : ان يكون مكتوبلك مهنه محدده أو مكتوبلك حاصل على مؤهل عالي في الحاله دي مش بيكون مطلوب منك تصريح أمني بنسبة 99% و تقدر تسافر عادي جدا و لكن يفضل لو مكتوب عندك انك حاصل على مؤهل عالي أنك تاخد معاك ما يثبت انك بتشتغل زي شهادة لمن يهمه الأمر ( اتش ار ليتر ) , مع العلم أن كلمة ( صاحب شركة , أو صاحب محل أو صاحب مكتب استيراد و تصدير , أو صاحب صاحبه لا تعد مهنة و فيه احتمال 10% أن لا يتم الموافقة على سفرك و حيرجع الموضوع لرؤية ظابط الجوازات )
الحالة الثانية : أن يكون مكتوبلك طالب أو حاصل على مؤهل متوسط أو مهنة فنية مثل ( نجار أو طباخ أو سواق أو عامل أو فني أو نقاش ) في الحالة دي بتحتاج تصريح أمني للسفر بنسبة 99% , و علشان تاخد التصريح الأمني لازم يكون معاك فيزا زيارة ( عن طريق دعوة من البلد المسافر إليها و دي للأسف مش بتطلع الا في حالة أنك رايح تدرس أو تشتغل و معاك ما يثبت ذلك و بيتم توثيقه من السفاره نفسها و تاخد بيه فيزا زيارة للدوله ) بعدها تقدر تاخد تصريح أمني
حالة خاصة ( بالدول المايعه فقط ) : لو بنت و متزوجه و مسافره شهر عسل مع زوجها و مكتوبلها طالبة فتقدر تسافر بدون تصريح أمني و لكن لازم يكون معاكم عقد زواج أو ما يثبت أنكم متزوجين فعلا و مسافرين شهر عسل , أو بنت و مسافرة مع اهلها سياحة و مكتوبلها طالبة في الحالة دي بردو مش بيكون ضروري الحصول على تصريح أمني
....................................................................
الخلاصة : التصريح الأمني ده من وجهة نظري المتواضعه تم وضعه للتحكم في سفر بعض الفئات و منع سفرهم لو اقتضى الأمر ( و كله بالقانون ) و الأمر بشكل كبير متروك لرؤية و وجهة نظر ظابط الجوازات علشان كده قلت ان فيه ( دول مايعه نسبة الموافقه على السفر فيها 99% ) , و للأسف ليومنا هذا لو سألت بنفسك عدة أشخاص مسؤولين مختلفين ما بين مجمع التحرير , و ظباط جوازات في مطارات مصر المختلفه كل واحد حيقولك كلام مختلف تماما عن الأخر لأن التصريح الأمني مالوش قانون ثابت للأسف , لكن الكلام المذكور في البوست ده ينطبق على 99% من الحالات اللي بتسافر بالفعل و بعد ألف تجربة حقيقية
أتمنى أن يكون الموضوع ده وضح استفسارات كتير و مفاهيم مغلوطة و الناس مش لاقيه ليها اجابات محددة و كل سنة و أنتم طيبين
#travelsecrets #التصريح_الأمني

حاصل علي مؤهل عالي و لا حاصل علي "بكالريوس هندسة" مثلا

يسلمو والله علي المعلومات المفيده جدا دي وكل سنه وانت طيب

معلش مش فاهم يعني انا مثلا دكتور اسنان و عايز اسافر جورجيا سياحة كده لازم تصريح امني؟!

الله ينور يا بهاء باشا ... طيب الطلبة يعملوا ايه مع الدول المايعة واللى كمان من غير تاشيرة زى الاردن وماليزيا مثلا لو عايزين يطلعوا سياحة مش دراسة ولا عمل ؟
Bahaa Aldeen Farouk

و في كل الاحوال طالب زي حالتي حيطلع عينوا عشان ياخد التصريح ده لو اخذته شكرا يا مصر

طب انا لو طالب بس هسافر مع والدي وهو عندة مهنة في الباسبور ينفع اقدم بتأشيرة سياحة الكترونية ؟

يعني ف حالة اني حاصل علي مؤهل عالي فالباسبور..ال hr letter هيقوم بالواجب ولا لازم و يفضّل فالباسبور برضه يبقي في مهنة..؟؟؟

انا مكتوب في الباسبور حاصل علي بكالوريوس اعلام واخدت الفيزا وسٱلت فشركة السياخة قالولي تصريح وسافرت قبل كده تايلاند 2014 اعمل ايه اروح اسٱل في المجمع ولا اححز من شركة طيران مباشر واسافر

Taib bel nesba l thailand law maktob fel passpor taleba wana msafra taba3 aiesec ba3mel eh adehom el invitation bta3t aiesec w a2olohom eni taba3 aiesec??

أعلى