الصين كلاكيت تانى مرة استكمالاً لبوست الصين...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Karim Salem
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
K

Karim Salem

:: مسافر ::
الصين كلاكيت تانى مرة
استكمالاً لبوست الصين لانى حاسس ان فيه حاجات كتير ماقولتهاش فحابب انى اشارك الجروب بيها
بالنسبة للناس الى حابة تستورد من هناك عشان ناس كتير سألتنى على الموضوع دة فى البوست الى فات فاغلبية الشغل بيتجاب من جوانزو و شغل الرفايع بيتجاب من ايوا بس انا ماروحتش ايوا فهتكلم على جوانزو
الدنيا هناك متقسمة اسواق بمعنى ان فيه سوق للملابس و سوق للانجيرى و سوق للساعات و سوق للنظارات و سوق للشنط و سوق للاحذية و سوق للملابس الشعبى و سوق لعب اطفال و سوق سيارات و سوق موتوسيكلات و سوق اثاث و سوق اليكترونيات بس الى حابب يشتغل فى اليكترونيات يبقى مدينة تشنزن افضله
انت بتروح السوق الى انت هتشتغل فيه هتلاقيه كله مولات و محلات بتبيع جملة و فيه محلات بتبقى بتبيع جملة من كذا مصنع و فى محلات بتبقى تابعة للمصانع دايركت فانت الاول بتلف السوق كله على قد ما تقدر و يبقى مقلا معاك كشكول بتشوف كل محل اسعاره اية و تكتبها فى الكشكول و تدبس كارت المحل دة فى صفحته و هكذا ، انا بعمل كدة ممكن حد يبقى له طريقة مختلفة ، فبتيجى فى الاخر بتقارن كل الاسعار و تشوف الارخص مع الجودة الكويسة الى مناسبة ليك و تروح بقى تتكلم معاه فى الكمية و الاوردر و تفاصل معاه على قد ما تقدر بس ما تخنقش عليه عشان الصينين لما بيتقفل منك ممكن مايبعلكش خالص اصلا فخليك ودود و لان كله دة اسمه تفاوض مش خناقة هى
نظام الدفع بقى انت بتسافر بحد اقصى ١٠ الاف دول و انت مثلا هتشترى بضاعة ب ٣٠ الف دولار طب هتدفع الباقى ازاى ؟؟
دى بقى وظيفة المكاتب فى الصين المكتب بتروح تديلة الفلوس الى معاك ممكن مثلا تديلة ٦ او ٧ و تسيب الرقم الباقى المناسب ليك لمصاريفك و كدة و بينزل معاك حد من المكتب دة بيبقى وظيفته مترجم و بيعملك الفواتير و فى الاغلب بتبقى بنت و فى الاغلب كمان بتعمل عليك مصلحة بس انت مثلا بتبقى متفق على السعر و مرضى ف مش هتفرق يعنى هى مثلا بتقولهم هاخد من البيعه دى ١٪‏ ٢٪‏ او ١ يوان فى القطعة حسب يعنى المنتج ( كلهم بيعملو كدة ماتفكرش انك مش هيتعمل عليك مصلحة) بس زى ماقولتلك انت مرضى خلاص
المكتب بقى وظيفته انه بينسق مع الاماكن الى انت عملت منها الاوردرات و بيديهم العرابين و بيبعتوا الاوردرات على المخزن بتاعه بس المكتب مالوش دعوة بالى جوة الكرتونة كمثال هو هيستلم ٥٠ كرتونة فبيستلملك ال ٥٠ كرتونة المتفق عليهم انت بقى وظيفتك تبقى موجود ساعة الاستلام تتاكد ان الى فى الكرتونة المواصفات الى انت طالبها لان احياناً بتيجى حاجات مختلفة بس قليل لما بتحصل يعنى بس الامان افضل
المكتب بيوفرلك عربية تجيبك من المطار و توديك المطار فقط
و بيحملك الحاوية و يرص البضاعة و بيحاسب الناس كل دة فى مقابل ٥٪‏ من تمن الاوردر بتاعك و مش بيحولك ورق الحاوية غير لما تحوله باقى حسابه كله فيبعتبك الورق بتاع الحاوية
فى مكاتب تانية هتشد رجلك و تقولك هناخد منك ٣٪‏ بس و تعالى و مالكش دعوة
دول بقى بيعملوا اية ، بيحاسبك على العربية بتاعة المطار ، بينزل البنت معاك اول يومين ببلاش و بعد كدة يحاسبك اليوم بفلوس ، بيحاسبك على ارضيات المخزن يعنى من الاخر بياخد منك برضة ال ٥٪‏ و يمكن اكتر بس بطريقة تانية ، و حاول تتعامل مع مكاتب كبيرة بلاش المكاتب الصغيرة لانه مش هيبقى معاه راس مال و هيقولك مش هينفع اشحنلك الحاوية غير لما تجيب فلوس انا معيش فلوس ادفع للتجار و كلام من دة انما المكاتب الكبيرة بتدفع و بتحاسب و بتخلص بس برضة للزم يبقى فيه ثقة او عن طريق حد معرفه انه يضمنك انك هتحول الفلوس فى الميعاد مش هتتاخر لانك برضة بتعطل فلوسهم ، بس عماتاً الموضوع بتاع انك تشحن حاوية من الصين سهل مش صعب
لازم تبقى مظبط مع المستخلص بتاعك فى مصر قبل ما هتسافر انك هتجيب اية عشان يقولك اية الى هيخش و اية الى مش هيخش و تبقى متواصل معاه وانت فى الصين تقوله جبت اية و يقولك هترصهم ازاى فى الحاوية
ممكن حد يقولى انا ينفع اجيب جزء فى حاوية مش حاوية كاملة ؟
هقولك اه ينفع بس دى بتبقى وظيفة المكتب بيشوف صنف شبه بتاعك و رايح نفس الجمرك سواء بورسعيد او سخنة او اسكندرية او دمياط وهكذا عشان يبعت كله مع بعضه
بس لو هتسافر الصين تجيب شغل لازم تحاول تجيب شغل كتير عشان تقدر تقسم عليه مصاريفك و البضاعة ماتقفش عليك غالية
انا زمان كنت بسافر ب ٥٠٠٠ و ب ٥٥٠٠ دلوقتى لو هتحجز قبلها بشهر تقريبا هتبقى ب ٨٠٠٠ و لو متاخر وصلت ل ١٢ و ١٢ ونص و نصيحة ماحدش يسافر الصين فى وقت معرض
لان البلد بتبقى زحمة جدا الفنادق غالية و مليانة على الاخر المطاعم بالحجز ، مش هتلاقى تاكسيات فى الشارع ، هتتبهدل كتير
الكلام الى فوق دة كله بالنسبة للناس الى هتلم شغل من السوق
بالنسبة لو انت رايح لمصنع واحد و هتاخد منه كل حاجة مش هتحتاج للمكتب و هتوفر ال ٥٪‏ لان المصنع هو الى هيعملك الحاوية و يشحنهالك بس المصنع مش هيحرك الحاوية غير لما ترجع مصر و تحول الفلوس او حد يحولها على حسابهم وانت عندهم بس الفلوس مش بتتحول كدة فى بنك عادى ، فى جزء بيتحول رسمى فى بنك و فى جزء بيتحول سوق سودة عن طريق بتوع الصرافات و بياخدوا نسبة تحويل النسبة دى مش ثابتة حسب جو السوق اية و صعوبة التحويل
و فى مرة كنت محظوظ كنت فى الصين و راجع مصر و كل مرة بعمل الحركة دى اسال وانا فى المطار لو عدلت التذكرة و خلتها فيرست كلاس هدفع كام كنت بسمع ارقام كبيرة ٥٠٠ و ٦٠٠ و ساعات الف دولار ، فى مرة قالولى رقم كان ساعاتها بما يعادل ٣٠٠٠ جنية وافقت على طول و عدلت التذكرة و قولت تبع مصاريف الشغل مش مشكلة و دى الى انا حاطط صورها فى البوست
القعدة فى الفيرست كلاس كانت مريحة جدا الصراحة و نمت مصحيتش غير على الفطار قبل ما ننزل مصر و ماحستش بالرحلة الى هى ١١ ساعة خالص
الجو هناك مشكلته رطوبة عالية جدا جدا بتبقى ماشى ملزق و مش طايق نفسك و نفسك تستحمى كل شوية و لو روحت فى الشتا لازم تاخد معاك لبس تقيل لان الجو ساعات بيبقى رصاص بمعنى الكلمة
لازم تشترى الشطافة المحمولة لانك لو اتزنقت وانت فى الشارع مش هتلاقى الى ينجدك
الفنادق الى نزلت فيها كلها كانت فى شارع واحد و هو الشارع الى فيه سوق الملابس الى قدام محطة القطر و كلهم كان فيهم شطافات الحمد لله بس انت لازم تقولهم على الشطافة لان عندهم اوض من غير شطافات و احسنلك ابقى خد صورة للشطافة الهاند فرى عشان يفهموا
لو دخلت مكان مش بيتكلم انجليزى و عايز تسال على حاجة معروضة بكام هتشاوره تقوله بكام دى و تشاورله على الاله الحاسبة هيمسك الاله الحاسبة و يكتبلك سعرها انت طبعا هتقوم كاتب سعر تانى و تفضل تفاصل معاه
فى الجملة لما بتسال على سعر اول حاجة هيسالك عليها هيقولك how many عايز منها اد اية هتقوله الكمية عشان يديك سعر
يفضل يكون معاك صور للمنتجات الى عايز تشتريها عشان تسهل عليك الموضوع و توريها للمحلات لو حد عنده هيقولك have have يعنى عندى وانت تاكد عليه تقوله same same يعنى زى دى بالظبط هيقولك ايوة same same لو معندوش هيقولك mayo يعنى مافيش بالصينى او هيقولك no have انجليزى من غير جرامر من الاخر يعنى هتعرف تتعامل عادى
يفضل الناس الى هتطلع الصين تحاول تعمل الفيزا دبل انترى يعنى دخول مزدوج عشان لو حبيت تروح تزور هونج كونج و ترجع تانى لانك لو روحت هونج كونج و جيت ترجع الصين تانى هتحتاج الفيزا تانى كانك داخل من اول و جديد فعشان كدة بيعملوها دبل انترى ، و بالنسبة لهونج كونج انا روحتها باوتوبيس من عند فندق الماريوت و فى نفس الوقت بيقولوا عليه China hotel مش عارف ليه بس هو له الاسمين و الفندق دة الى بينزل فيه كباتن و مضفين مصر للطيران يعنى ممكن تسال حد منهم وانت على الطيارة حتى و هو عماتا ٥ دقايق بتاكسى من سوق الملابس يعنى مش بعيد بس بصراحة مش فاكر التذكرة كانت بكام بس مكانتش غالية يعنى تقريبا ٥٠ ٦٠ يوان
من الحاجات الى لفتت نظرى فى الصين الاهتمام بالاشجار و الزرع كما هو موضح بالصور
مش عارف حاسس انى لسة ناسى حاجات كتير بس مش فاكر اية هى بس دة الى انا فاكره دلوقتى
يارب اكون قدرت افيدكوا
البوست الاول
/Karim Salem

تقرير جميل بس ليه بعد ما تستقر على المصانع اللى عايزها ليه بتنزل عليها مباشرة بدل جوانزو؟

مصر للطيران مفيهاش فرست كلاس، فيها بزنس بس

تقرير جميل بس عندي سؤال اية افضل الحاجات اللي بتتجاب من الصين وليها شغل في مصر باسعار تنافسية بالاضافة لو ممكن تقرير عن الجمرك والمخلص هنا في مصر واسعار شحن الحاويات من الصين علشان ماحدش يتنصب علية وشكرا جزيلا

توضيح لو سمحت بخصوص الاستيراد،،، هو ينفع اي حد يستورد ولا لازم يكون معاه بطاقة استيرادية وسجل تجاري و ضريبي

معلومات وافية جدا للصين
علي فكرة انا كنت قاعد هناك سنتين وكنت شغال في مكتب في ايوو
واي حد محتاج اي معلومة انا تحت امرة

انت من الآخر برنس وأفدت ناس كتيييير واحساس الجميع انك أمين في نقل خبراتك وما بتبخلش بالمعلومة… ربنا يرزقك ويكرمك

أعلى