تحديث* الصين حلوة مافيش كلام انا سافرت الصين...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Karim Salem
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
لازم تاكل ده في hagen Daz

تقرير جميل جدا.
سؤال جوانزو بعيد عن بكين؟
بكين احلي و لا جوانزو؟
في فسح للاطفال في جوانزو؟

نصيحة اركب المترو بعد كده هتروح من اي مكان لاي مكان و محترم

جزاك الله خيرا عن هذا التقرير المفصل بس يكاد اكون مختلف معاك في كل التفاصيل ... ممكن يكون لاني رحت مدينة مختلفة .. مدينة شنغهاي .. طبعا مليانة فسح واحلاها ديزني لاند .. لكن .. الصين التعامل فيها صعب جدا بسبب اللغة لابيتكلموا ولابيفهموا انجليزي الا ما رحم ربي واللي فيهم ممكن يتواصل معاك بيكون عن كريق برنامج منزلينه علي الموبايل بيتحول كلامهم لانجليزي ويحول كلامك لصيني .. الاكل صعب جدا بسبب ندرة المحلات الحلال .. التنقل افضل شئ علي الاطلاق هو المترو نضيف ومش زحمة ومنظم جدا والتاكسي غالي جدا ...

طبعا المترو احسن وارخص وانضف وسيله نقل هي بس عايزه خريطه المترو وبرامج خرائط زي مآب مي بس الاكل في شانغهاي سمك

لو سمحت اسم المطعم الروسي وعنوانة ...انا عارف مطعم الباشا اللي هو في فندق الهوتيان ببصواحة كويس بس غالي بردو لانى بنزل في الهوتيان علطول وأنا في جوانزو

جميل جدا ربنا بكرمك عاوز عنوان المطعم الروسي واسم الجبل وحديق الحيوان فين عنوانها

انا رحت بكين و تشونغ تشينغ كانت المشكلة الوحيدة الاكل المطاعم الاسلامية بشعة و كل حاجه كان لازم اتاكد انها حلال و طبعا قضيت نص السفرية سمك من ماك بس ده ميمنعش ان الصين بلد جميل

أعلى