دليل استخراج فيزا الشنجن في مصر بالتفصيل الممل

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Sameh Salah
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
شرح مبسط وممتاز ومبدع مشكور علي مجهودك في نقل تجربتك

انا دلوقتي عدى عليا شهر من و قت لما ما اخدتش الفيزا ،الشركه وهي بتعملي application مش راضيه تدخل على موقع السفاره وبيكتبلو اني متقبلتش قبل كده بنفس البيانات دي،سؤالي الناس الي قدمو بعد الرفض بشهر عملو ايه؟؟

والله انا كنت مره اترفضت من سويسرا ودخلت بعدها باسبوع فرنسا واخدت فيزا فرنسا سنه عادى

لو سمحت انا اترفضت من ايطاليا من اسبوع .. هل ممكن ااقدم في فرنسا دلوقتي ولا لازم استنى ٣ شهور

معلش عندي استفسار انا هقدم علي فيزت رومانيا وانا لسة طالب احط قد اية في حساب البنكي بتاعي يعني مثلا مجموع السحب ولايداع مثلا 60 الف ?

هو لازم حساب بنكي لو رايحه دراسه والطيران والاقامه والمصاريف هناك علي المكان اللي قدمت فيه ؟

طيب بعد اذنك ازاي اعمل حجز الاوتيل فريي كانسيلد دي و هل هي بفلوس .. و كذلك الامر في حجز الطيران بفلوس؟ كدا هيكون الوضع صعب في حال فيزتي اترفضت هتضيع عليا فلوس الفيزا و الطيران و حجز الفندق .. ممكن يجرالي حاجة يعني!

سويسرا مش شنجن فيزا سويسرا اتحاد اوروبي لكن الفيزا بتاعتها مش شنجن بمعني انك لو معاك فيزا شنجن اي بلد اوروبي تقدر تدخل سويسرا برضه بس لازم طبعا تروح البلد اللي انت مطلع عليها الشنجن فيزا الاول و بعدين تقدر تتحرك في اي بلد في الاتحاد الاوربي

يا جماعة حد يفيدني , لو انا معايا اقامة زواج فى النرويج , هل في طريقة اقدر احصل بيها على تصريح عمل فى باقي دول الاتحاد الاوروبي عموما ً او فى أي دولة تبع الاتحاد الاوروبي ولا لازم صاحب العمل يقدملي على تصريح عمل فى الدولة الي هشتغل فيها تبع الاتحاد الاوروبي ؟ , يعني هل الاقامة دي هتنفعني ولا مش هتنفعني ؟

يا استاذ سامح رد عليا بعد اذنك انا عايزة اسافر التشيك او النمسا و بسبوري ابيض لسة .. مش حابة اني اروح فرنسا .. ينفع اقدم التشيك او النمسا اول شنجن ليا و لا فرنسا افضلي ؟؟ و زي ما قولت لحضرتك انا مش بشتغل لسة و طالعة مع ماما و هي هتتكفل بمصاريفي كلها خلال الرحلة افيدني الله يبارلك @sameh salah

عادي لو ولدتك دخلها كويس ويقدر يغطي تكاليف الرحلة مفيش مشكلة خالص المهم تظبطو الورق كويس وتقدموا كل الأوراق اللي تثبت القدرة المادية

بصي كتير بيقولوا علي فرنسا وانجلترا كلاب فلوس اسف للفظ
خليكي فيهم معهم كمان هولندا برضه حلوة

أعلى