لو سمحتوا استفسار من أصحاب الخبرة .... حجزت...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع محمد عبد الغنى حسين
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
م

محمد عبد الغنى حسين

:: مسافر ::
لو سمحتوا استفسار من أصحاب الخبرة ....
حجزت تذكرة طيران من الرياض القاهرة علي الخطوط الإيطالية ترانزيت روما 8 ساعات هل أنا محتاج تأشيرة للترانزيت على العلم أن ما راح أخرج من صالة الترانزيت والعودة من القاهرة للرياض ترانزيت روما 13 ساعة ...
انا قرأت و بعض معلومات من أصحابي أن بيمنعوا الترانزيت في روما للمصريين ....
أفيدوني الغي التذكرة .... ول عادي مسموح لي بالترانزيت في روما

ايوة من الرياض للقاهرة والعكس ترانزيت روما على الخطوط الإيطالية

يفضل تأشيرة ترانزيت لأن فالمطار مش هيقتعوا ان واحد مسافر السعودية ( قارة اسيا) من القاهرة (قارة افريقيا) يعمل ترانزيت فى روما (قارة اوروبا) الموضوع هيبقى مريب جدااا

الطبيعي انك هتفضل في منطقة الترانزيت في المطار بدون ما تحتاج تأشيرة

طالما مش حتخرج من المطار
لا تحتاح لتأشيرة حتى لو الترانزيت طويل
التأشيرة فقط اذا كنت حتدخل البلد وتتفسح فيها

Khaled Badry Mostafa Kamel انا ليا صديق
كان عنده ترانزيت 3 ساعات فقط فى فرانكفورت مرضروش يخرجوه من مطار القاهرة

ولية تراانزيت اصلا متركب ديركت من القاهرة السعودية هي ساعتين اية يقعدك 8 ساعات ترانزيت؟!

بالله عليكم انا محتاج رد واضح ومن الآخر بحاجة لتاشيرة ترانزيت روما ول لا ...
الغي الحجز ول اتابع عادي ما مشكلة

لا خالص كان مش معايا الشنجن قبل كدة وروحت روما ٥ ساعات ترانزيت عادي جدا وبعدها سافرت على موسكو

يا شباب
الرجل عايز رد على سؤاله من واقع تجربة شخصيه مش تجربة سماعيه
بمعنى اللي اتعرض شخصيا لموقف زي ده يرد واللي صاحبه او زميله اتعرض ياريت يتأكد الاول من كلامه
مش عيب نقول معرفش

عاوز الرد الواضح المصريين مش محتاجين لتاشيرة ترانزيت لاغلب دول اوروبا بس بعض المصريين الناصحيين كانو بيعملو فكرة خبيثة وهي ان بمجرد وصوله لمحطة الترانزيت في اي دولة اوروبية بيقدم لجوء دلوقتي مندوب من السفارة بيكون موجود و بيسمح بصعود الطيارة في الحالات دي اما انك اخدت تاشيرة لاوروبا قبل كده حتى لو منتهيه او معاك تاشيرة سارية لدولة ضمن مجموعه شنجن او وجهتك النهائية استراليا او نيوزيلندا او امريكا او كندا

باشا انا كنت طالع موسكو عن القاهرة روما موسكو الترانزيت في روما ٥ ساعات ومكنتش نفس الصالة وركبت قطر داخل المطار وداني صالة تانية ، وانا داخل في مطار القاهرة على شباك الكونتر سالني عالفيزا بتاعة روسيا شافها ومفتحش ولا سال على حاجة تاني واداني اتنين boarding وبس

اي ترانزيت في بلد لا يحتاج فيزا لانك ما بتخرجش من المطار

أعلى