معلش سؤال يا جماعة هو في فرق بين الحاجات اللي...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع جوجو المصري
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
ج

جوجو المصري

:: مسافر ::
معلش سؤال يا جماعة
هو في فرق بين الحاجات اللي made in China و بتتباع في أوروبا
و بين اللي بتتباع في مصر في حاجات زي الميكب والهدوم؟

ايوه فرق جودة
صنع ف الصين كذا درجة اعلاهم اللي بيروح امريكا و اللي بعده اوروبا و اللي اقل بيكون ف الدول اللي زي مصر

الصين بتصنع لكل العالم.وكل بلد الها كوالتي معين بيطلبوه التجار واي استفسار ياجوجو انا عندي مكتب شحن ومقيم في الصين

اكيد. شاحن عربية صيني من فنلندا عاش سنتين. من مصر قالوا اصلي عاش ٣ شهور علي نفس العربية و نفس التليفون.

الصين كبلد ممكن تطلبى منها حاجة تتصنع ب جنيه و نفس الحاجة بخامات مختلفة تتصنع ب 10 جنيه علشان كدا فى دول العالم الثالث اللى زى ام الدنيا هتلاقى الردئ لكن فى الخليج هيبقي خامة افضل لكن فى اوروبا و امريكا اعلى و اعلى

اة طبعا فى حاجات صينى جودة حلوةةةة جداااا والى هنا فى مصر معفن

اي شركه او بلد بتصنع من المنتج درجات وحسب الدوله اللي بتصدرلها واكيد احنا طبعا درجه اولى ولا ايه

كل بلد بتختلف عن البلد التانية واحنا الحمد لله العرب بشكل عام النا الدرجة الثانية او الثالثة

انا مقيم في الصين حاليا

اكيييييييد في فرق

المنتج الصيني في مصر اغلبه غير جيد

انا شفت بعيني بعض ( وليس كل ) التجار / المستوردين المصريين بيجيبوا منتجات ألماني / ياباني ( قطعة واحدة مثلا كعينة ) وبيرسلها لمصنع صيني ويطلب منه يعمل له ١٠٠٠ قطعة مثلا مماثلة و يكتب عليها Made in Germany او Made in Japan

وهو المنتج أصلا صيني

تخيل تيل فرامل ، مفتاح كهرباء ، شاحن ، الخ مصنوع في الصين وانت بتشتريه علي انه ياباني ، الكارثة انه غير مطابق للمواصفات العالمية وبيدخل مصر تهريب للاسف

اه في فرق كبير ومعظم بتاع أوروبا حتلاقي عليه علامة كدا معناها كنترول أوروبي

بالنسبة الميك اب نصيحة ابعدي عن أي شيء ميتباعش داخل التوكيلات والمحلات المشهورة والملابس كذلك فعلا. السوق المصري يفرق عن السوق الأجنبي في البضاعة المقلدة لسببين الأول المستورد والتاجر يقبل الغش والتقليد والسبب التاني ضعف الرقابة وتهريب البضائع من الموانئ

فرق كبير
الصيني الي بيتباع في الاسواق في اوروبا في الشارع مش في المحلات
برقبة الي بيتقال عليه الماني في مصر مش الصيني بس

الصيني درجات بس المستوردين في مصر جشعين و طماعين بيجيبواةاردئ حاجه و ازبل حلجه و يبعوها بالغالي اغلي من برا كمان

طبعا في فرق ... ده في فرق بين اللي بتتباع في الخليج واللي في مصر ما بالك بقه لو من اوروبا او امريكا

انا بشتري حجات صيني من امريكا بتعد معايا سنين بس تكون ماركه ولو اشتريت حجات من إيطاليا صنع في إيطاليا بس مش ماركه معروفه للسوق المحلي الايطالي الصيني الماركه بيكون جوده أعلي التاجر المصري ما يقدرش يجيب جوده عاليه لانها هتكون غاليه مش هيعرف يبعها وعموما الصين رخيصه في الجمله للتجار فقط لو لو بتعملي شوبنج من الصين بيكون غالبا غالي انا حتي في اليابان بيبعتوا الدرجه الأولي لامريكا واسوقهم المحلية بتكون اقل جوده في بعض الأحيان علشان يجمعوا دولار الملابس عموما في ماركات اسعارها معقوله وعالميه مهما كانت بلد الصنع بتكون الجوده عاليه اغلب الحجات بره صنع في الصين الهند بنغلادش وبتكون جوده عاليه جدا الميكاب والبرفيوم وكرمات الشعر من أفضل المحلات سيفورا لان تقريبا عندهم ماركات كثيره غير الحجات الخاصه بيهم فقط وأسعاره في امريكا بتكون ارخص كثير من دول تانيه لكن اعتقد موجود في مصر

أعلى