حصل معايا موقف حجزت على بوكينج فى فندق فى مصر...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Ingi Abdel Aziz Srag
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
I

Ingi Abdel Aziz Srag

:: مسافر ::
حصل معايا موقف حجزت على بوكينج فى فندق فى مصر اوضة دوبل و اخترت اوبشن سريرين مش سرير واحد بعدها لقيت الفندق بيكلمني بيقولى مش مضمون يبقى سريرين و ان ده حسب الامكانية وقت الوصول و لو مش عاجبني اكنسل الحجز و دى سياسة الفندق فى مجموعة فنادق Three corners .. تفتكروا ممكن اعمل ايه ؟ انا بعت لبوكينج محدش عملي حاجة ..

الفندق طلغ محترم وبلغك .. لو مش عايزة كنسلى بس فرى

بنسبه 90% هيجبلك غرفه دبل بسريرين لانه عنده عدد غرف كتير

ده عادى و كده الفندق محترم فعلا انه بلغك و اهتم.
الخطوة الجاية بقى انك تاخدى القرار سواء تلغى و تشوفى غيره او تكملى

هما ساعتها بيحلو الموضوع ده بأنهم يحطو السريرين جمب بعض ويبقو سرير واحد.. عادى انتى فهميهم انه مثلاً لو انتى وجوزك انه لازم يكون كينج سايز .. واعتقد هينفذ يعنى مش مُعضلة... بس هو فعلاً كويس انه بلغك فى اوتيلات تانية مستفزة مش بتبلغ

تعودنا علي رفاهيات بايخه واوفر اوي..خدي الحجز او كنسليه....مش غلطه حياه او موت يعني..لن تقف عجله الحياه علي الحجز ده سرير مزدوج او سريرين منفصلين

الموضوع مش امر واقع ولا حاجة
حضرتك الاوتيل فعلا اكيد عنده الاوبشن ده والا مكانش حطه على بوكينج
بس ممكن فى الفترة اللى حضرتك عايزاها يكون لقى عنده طلب كتير على السريرين المنفردين وعشان كده عمل حساب انه ممكن ميقدرش يوفى بالطلب اللى حضرتك حاجزاه نظرا للطلب الزايد على الاوبشن ده
وبالتالى بيبلغ حضرتك عشان لو ده شىء اساسى عند حضرتك ممكن تلغى مش تتفاجئى

حصل معايا بس في اوربا بحجز بسرير كبير علشان مش لستريخ في السرير الصغير فا بحجز دابل سرير كبير و لما روحت مكنش في غير ادغرف دابل بسريرين صغيرين. عملولي خصم بعد ما زعقت معاهم و قولتلهم انا لوحدي و بحجز دابل علشان اخد سرير كبير. و بردو دخلت الاوضة زقيت السريرين خلتهم حنب بعض و سيبتهم زي مهما و انا بعمل شيك اوت.

عادي علي فكره انا كنت شغال ف فندق خمس نجوم دوله خليجيه و بيحصل عادي

الموضوع بيكون حسب ال availability
انا كتير بيحصل معايا بس العكس ... باطلب سرير واحد دبل و باروح الاقى سريرين سنجل :D

من حق اى شخص أنة يحجز نوع الغرفة و الاسرة و عددهم طالما انهم متوفرين وقت الحجز فى الموقع كنوع مستقل و الفندق بيبعت كونفرنشن بكدة وقت الحجز و فى حالة الاوفر بوكينج الفندق مسؤل عن التعويض سواء بالأبجريد او حتى التيرن اوفر لفندق بنفس المستوى او افضل على حساب الفندق
إنما لو انت حاجز غرفة عادية و حاطط ريكويست بسريرين هنا بيكون الوضع مختلف بيكون حسن التوفر وقت الشيك ان و قد يكون هناك مصاريف إضافية

على فكرة عادي ... لو طلع سرير واحد .. اطلبي سرير اضافي وهما يحطوه في الاوضه ... حصلت معايا فبل كده

أعلى