جماعة انا معايا جنسية امريكية، هل بحتاج اطلع...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Muhammed Faread
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
انا يا افندم مواطن أمريكي و تعرضت للمواقف دي قبل كدة. المعيار في الحاجات دي حاجتين. أولا انت دخلت مصر كامريكي بفيزا من المطار و لا اخدت ختم من اصل مصري؟ لو بفيزا محدش له عندك حاجة بشرط أن تغادر قبل انتهائها.
لو داخل مصر بجواز مصري أو اخدت ختم من اصل مصري انت حدة تحت رحمة ضابط الجوازات في المطار بمعني لو فترة قعادك في مصر تجاوزت أما 30, 60 أو 90 يوم. للأسف كل مرة باسمع رقم مختلف محدش يعرف الرقم الحقيقي كل واحد بيفتي في المطار. ممكن يطلب منك تصريح سفر سواء أمني او من التجنيد. انا 46 سنة يعني موضوع التجنيد ده بالنسبة لي فطشة. بس انا معايا جواز مصري مختوم عليه غير مطلوب للتجنيد. بس بصراحة المطار قمة في التهريج و تحس انهم كارهين انك تسافر و تسيبهم

طالما بقالك اكثر من ٦ شهر عايش في مصر يبقى لازم ورقة للجيش.
ممكن تاخد اعفاء نهائي لازدواج الجنسية او ابن وحيد او ممكن تطلع تصريح موءقت بعد متجيب ورقة من الجامعة.
بس مينفعش تسافر كده على طول في جميع الاحوال.
الحكومة المصرية بتخلي مزدوجين الحنسية يدخلو و يسافرو طالما حيفضلو في مصر اقل من ٦ شهر بس ده تقريبا لا ينطبق عليك

خدني معاك ياسي دوني

انت معاك الجنسية الامريكية و لسا قاعد فى البلد دى ازاااااااى

أنا برضه مزدوج الجنسية. عشان تخلص موضوع الجيش لازم تقدم على تصريح إزدواج جنسية، وبعد ما يطلع، تعمل الإعفاء بتاع الجيش

ممكن لو سمحت تقولي خطوات عمل الإعفاء لاني برضه مزدوج الجنسية وعايز اطلع الإعفاء. Yassen son الفيس بتاعي

أعلى