A
Ahmos Caesar
:: مسافر ::
الصور بتلخص زيارتي لإسرائيل (فلسطين المحتلة عشان الناس اللي بتحب تزايد على إيمان كل واحد بالقضية) حبيت أشارك بيها لما نزل بوست عن إيلات. ياريت تقرو البوست للاخر
كمان البوست غير ديني وأسماء الأماكن برواية أصحابها ياريت تقرو تعليقاتي عليها
اولا انا استرالي الجنسية ودخلت بالبسبور الأسترالي.
سافرت على تركيا على القطرية وقَعَدت هناك خمس ايام وبعدها اخدت طيران peagasus التركي على تل ابيب
سالوني اصلي منين وأبويا اسمه ايه في مطار بن جوريون وقَعَدت في اودة مع كذا شخص تاني مشكوك فيهم زيي. مكانوش كلهم عرب على فكرة. واتسألت كتير جدا عن سبب الزيارة وحقعد فين وكدة. في الاخر ادوني الكارت اللي في الصورة وهو ده فيزا الدخول.
تاني يوم ما وصلت روحت في رحلة حجزتها مع الفندق على القدس القديمة. الزيارة لا تتضمن المسجد الأقصى لان المسلمين فقط هم المسموح لهم بالدخول جوة عشان كدة بعد ما خلصت الرحلة مع الجروب روحت ساحة الأقصى لوحدي وكان فيه جنود اسرائيليين عالبوابة خلوني اسمع الفاتحة عشان يتأكدوا اني مسلم.
حجزت يوم تاني روحت فيه حيفا وعكا وطبرية ورأس ناقورة على حدود لبنان.
يوم تاني لفيت في تل ابيب مع نفسي واكتشف المسجد الوحيد اللي فيها.
يافا موجودة جوة تل ابيب وطبعا زورتها.
مشيت من اسرائيل على الطيران التركي يوم راس السنة ترانزيت ومنها على إسكندرية في مصر.
في مصر سالوني جيت منين قولت تركيا وماقولتش اسرائيل ودخلت مصر بتأشيرة كأسترالي.
المهم في الموضوع ان على حد علمي عادي جدا تروح اسرائيل كمصري ومحدش في مصر حيعرف عشان مش بيكون فيه اي ختم في البسبور. ده طبعا لو محدش فتش عليك. وحتى لو حصل عادي طالما مش رايح تعمل حاجة غلط.
كمان شوفت مصريين أقباط هناك وقسيس مصري مع مجموعة
في خلال الرحلة حسّيت أني ماسك جوهرة مطليه نحاس. جمال فلسطين اللي بيحاول الإسرائيليين انهم يطمسوه. احيان كتير حسّيت بالغضب من كلام المرشد السياحي وأحيان تانيه بالفخر بتاريخنا. بس اهم احساس هو أد ايه العرب والمسلمين ضعفاء عشان يسيبو فلسطين كدة
كمان البوست غير ديني وأسماء الأماكن برواية أصحابها ياريت تقرو تعليقاتي عليها
اولا انا استرالي الجنسية ودخلت بالبسبور الأسترالي.
سافرت على تركيا على القطرية وقَعَدت هناك خمس ايام وبعدها اخدت طيران peagasus التركي على تل ابيب
سالوني اصلي منين وأبويا اسمه ايه في مطار بن جوريون وقَعَدت في اودة مع كذا شخص تاني مشكوك فيهم زيي. مكانوش كلهم عرب على فكرة. واتسألت كتير جدا عن سبب الزيارة وحقعد فين وكدة. في الاخر ادوني الكارت اللي في الصورة وهو ده فيزا الدخول.
تاني يوم ما وصلت روحت في رحلة حجزتها مع الفندق على القدس القديمة. الزيارة لا تتضمن المسجد الأقصى لان المسلمين فقط هم المسموح لهم بالدخول جوة عشان كدة بعد ما خلصت الرحلة مع الجروب روحت ساحة الأقصى لوحدي وكان فيه جنود اسرائيليين عالبوابة خلوني اسمع الفاتحة عشان يتأكدوا اني مسلم.
حجزت يوم تاني روحت فيه حيفا وعكا وطبرية ورأس ناقورة على حدود لبنان.
يوم تاني لفيت في تل ابيب مع نفسي واكتشف المسجد الوحيد اللي فيها.
يافا موجودة جوة تل ابيب وطبعا زورتها.
مشيت من اسرائيل على الطيران التركي يوم راس السنة ترانزيت ومنها على إسكندرية في مصر.
في مصر سالوني جيت منين قولت تركيا وماقولتش اسرائيل ودخلت مصر بتأشيرة كأسترالي.
المهم في الموضوع ان على حد علمي عادي جدا تروح اسرائيل كمصري ومحدش في مصر حيعرف عشان مش بيكون فيه اي ختم في البسبور. ده طبعا لو محدش فتش عليك. وحتى لو حصل عادي طالما مش رايح تعمل حاجة غلط.
كمان شوفت مصريين أقباط هناك وقسيس مصري مع مجموعة
في خلال الرحلة حسّيت أني ماسك جوهرة مطليه نحاس. جمال فلسطين اللي بيحاول الإسرائيليين انهم يطمسوه. احيان كتير حسّيت بالغضب من كلام المرشد السياحي وأحيان تانيه بالفخر بتاريخنا. بس اهم احساس هو أد ايه العرب والمسلمين ضعفاء عشان يسيبو فلسطين كدة