لو سمحتوا كنت عايزة اعرف اي وسيلة ممكن حد يرجع...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع Rehab Kamal
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
R

Rehab Kamal

:: مسافر ::
لو سمحتوا كنت عايزة اعرف اي وسيلة ممكن حد يرجع من هولندا او اي بلد اوروبية غير الطيارة علشان حد عنده فوبيا من الطيران

موضوع السفن قليل جدا بس برضو من هولندا لليونان ده مشوار كبير جدا

طيب هو يعنى راح هواندا بالطياره و فوجىء انه عنده فوبيا ممكن توضيح ؟
لانى انا عندى فوبيا من الاماكن المغلقه و العالى و الطيارات طبعا بس ركلت الطياره و قعدت بالطريقه الامنه فراح منى الخوف ده

لو فى هولندا الويد قبل ماتروح المطار هيضيع اى فوبيا من اى حاجه

للاسف مافيش، كان قبل ٢٠١١ ممكن السفر عن طريق بلغاريا لتركيا لسوريا ثم الاْردن ومصر. وطبعا الطرق في اوربا محترمه وغير متعبه او القطارات متوفرة في جميع اوربا. لكن بعد الثوره أصبحت سوريا غير أمنه.
الطريق الثاني برضه غير أمن من اسبانيا ثم معديه للمغرب عن طريق جبل طارق ثم الجزائر وتونس وليبيا ومصر. وطبعا محدش يقدر يعدي في ليبيا. مصر محاطة بدول غير أمنه من الشرق والغرب.

يركب من هولندا لايطاليا باص و قطر , و من ايطاليا يروح على روما أو فينيسيا يرجب من هناك كروز تكون بتروح بيروت , و بعد ما يوصل بيروت يركب مواصله الى دمشق و منها الى عمان في الاردن و منها الى العقبه و بعد ما يوصل العقبه يركب عباره الى نويبع و منها يركب باص الى القاهره , و الموضوع ده بسيط حياخد منه حوالي شهرين بس و حيكلفه بتاع ربع مليون جنيه

لو مسلم خليه يقرء قران ...هيحس بهدوء نفسي وهتزول عنه الرهبه ...لو مسيحي خليه يقرى الترانيم الخاصة به ...العمر والاجل مكتوب وهيحصل لو وسط اهلك

شكرا يا جماعة لمعلوماتكوا والتريقة كمان
للاسف هي مسافرة من اربع سنين ومش عارفة ترجع لان ممنوع تطلع الطيارة وهي نايمةوالموضوع عندها صعب اوي ربنا ما يكتبه علي حد

يسافر لتركيا بري ٣ ايام معظم الاتراك بتعملها و فيه باصات و من هناك للاردن و بعدين نويبع و حيعدي على سوريا وفيه حرب

سوبر جيت لا بجد الحل تستخدموا عقاقير طبيه مهدأه أو منوم والموضوع هيعدي

رهاب الطيران له علاج نفسي ....وعلاج دوائي طويل الاجل لسترال ....وعلاجات مؤقته زي الزانكس والاندرال .

أعلى