البوست باللغتين (العربية والانجليزية) _ #شير...

  • بادئ الموضوع بادئ الموضوع Simon Farida
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
S

Simon Farida

:: مسافر ::
البوست باللغتين (العربية والانجليزية) _ #شير

تجربتي السيئة التانيه مع جو باص
يوم الثلاثاء اتحركت من دهب في جو باص رحلة رقم 266205 vip.
الساعة 12:30في منتصف الليل . المتجهة للقاهرة-عبد المنعم رياض، ووصلت القاهرة الساعة 8صباحا يوم الاربعاء .
الرحله كانت صعبه ومتعبه واللي زود التعب ان الخدمه سيئة جدا،ال vip ليه كذا ميزه بسببها بدفع 250 جنيه عشان اكون مرتاحه مش عشان اتقرف طول السكه.
اللي حصل اني لما وصلت موقف عبد المنعم رياض المشرف كان عصبي وبيزعق وهو بيطلب من الركاب انها تنزل ..كان معايا كذا شنطه ونسيت شنطتي الشخصية عالكرسي اللي كنت قاعده فيه .كنت حاطاها بين الكرسي والشباك جنبي،،واتحركت على محطة مصر وحجزت قطر اسكندريه الساعه10الصبح وقبل القطر ب بربع ساعه اكتشفت ان شنطتي مش موجوده كلمنا خدمة العملاء وقدمنا شكوى رقم 89640 وقالولنا نستنى لحد مايردوا علينا في اسرع وقت وطبعا مردوش، اتصلنا اكتر من مره وبنفضل عالويتينج محدش بيرد ، قطر اسكندريه راح علينا بسبب انهم مردوش . خطيبي رجع للموقف اللي نزلنا فيه ملقاش الباص .راح المكتب ف مسطرد وهناك محدش تعاون معاه نهائي ورفضوا يقولوله او يدلوه الباص فين وتعامل مريب جدا ..وهو طبعا مش هيعرف يوصل للباص لان التذاكر في الشنطه الضايعة ،،
وهو واقف ف المكتب الشركة افتكرت ترد عليه وقالوله انهم ملقوش حاجه ،وان وارد يكون حد من الركاب سرقها !!!
الشنطه مااتسرقتش . انا كنت اخر حد نزل م الباص والشنطه كانت ف الباص والركاب معظمهم اجانب والباص اغلبه كان فاضي ..
لحد دلوقتي مهاترات فارغة وقرف والكول سنتر رافض يوصلني بحد م الادارة واللي اتقالي من كذا حد ان الشنطه مش هترجع بشكل قانوني .. وان جو باص معروفه ان الحاجه اللي بتضيع فيهت مبترجعش !!!!!
انا حقيقي في ورطه ومستحيل اقدر ارجع محتويات شنطتي تاني بسبب استهتار ولامبالاة الشركة دي. ودي مش اول تجربة سيئة بس انا مش هسيب حقي والشنطه بتاعتي هترجع ب اي شكل .
شير من فضلكم
#جو_باص

My bad experience with "GO BUS" . .
Tuesday I reserved a trip from "Dahab" to "Cairo"
Trip Number: 266205 "VIP"
@ 12:30 AM
Arrived to cairo @8:00 AM
The trip was too hard and the service is really super bad, However I've paid for a VIP ticket to feel better, not to so tired all long the trip.

Worst customer experience anybody can ever get, disgusting WCs, ACs are not working, emergency exists do not open, no respect for time or customers at all.
It's all shit.

When I arrived to cairo.I had lots of bags, and After few mins I noticed that I forgot my own bag "it was between the window and my chair".
And of course I didn't find it, because for sorry we're dealing with THE WORST COMPANY EVER.

I called the customer service and created a complain ; Number: 89640
And they told me "we're going to call me back as soon as possible" and of course they didn't give a shit.
I kept calling the customer service and they never answer, they kept me on HOLD for 30 mins!
And after around an hour, they called me and said that they didn't find anything, HOWEVER
>> I am the last person left from the bus << .
- till now there's nothing happens, but bullshits.

My big will never back through a legal way and I know that. And of course everybody "If you lost something @GoBUS You will never get it back"

I am in a real trouble because I lost my bag and I cannot get it back simply because we're dealing with a fraudulent company steals our own items, offers THE WORST SERVICE EVER and THE POOREST QUALITY.
#share
Go BUS EGYPT
#help
#Go_Bus
 
ربنا يكون ف عونك وان شاء الله تلاقى الشنطه
بس للعلم كل حاجه ف البلد بقت تقرف وكله شغال على السمعه السابقه و١٠٠ مره قولنا الى مسافر مشوار بعيد زى جنوب سيناء لو اكتر من فرد يشوفوا عربيه بسواق يوديهم ومش هتبقى غاليه اوى بالعكس الى هندفعيه فى العربيه مقابل راحتك وان العربيه هتاخدك من تحت البيت وتريحك من الهم بتاع شيل الشنط و التاكسى وهتوصلك كمان لباب الفندق
قدر الله ماشاء فعل وحصل خير
وان شاء الله ربنا يكرمك بواحد ابن حلال يوصلك ليها
 
خليكى مصرة على حقك حاولى تقدمى بلاغ واحكيلهم اللى حصل ولو قالولك معملتيش ليه بلاغ فى ساعتها قليهم كنت طبعا بحاول اتواصل مع الشركة عشان سمعتهم والشوشرة لكن لقيت معندهم دم وبيضللونى وضبطى محضر وربنا يقدمك اللى فيه الخير
 
دي مش اول مشكلة تحصل في جو باص عموماً
والحل انك هتنزلي البوست علي الجروب ده /The Power of Social Media in Egypt
وهتعملي مينشن لجو باص وهتلاقي ناس كتير هتتفاعل علي البوست بعكس الجروب هنا اللي كله تجارب سفر ولما الضغط ع البوست يزيد هما بنفسهم اللي هيكلموكي علشان يحلوا معاكي الموضوع وفي الغالب مش هتاخدي الشنطة بس هيوصلوا معاكي لتعويض مناسب
 
انا بتعامل معاهم فى توريد بضاعه معينه وللاسف اخلاقهم فى المعاملات مش سليمه يعنى ممكن يقبلوا الحرام ومافيش مشكله يعمل عليك خصم غير منطقى ويقبل ياخد اكتر من حقه دا انا شوفته لما كنت بورد لهم بضائع
 
انا جربت جو باص مرة واحدة وكفاية عليها بصراحة, شركة مش كويسة, على العكس امبارح راجع من شرم في شرق الدلتا اتوبيس كويس جدا والرحلة كانت كويسة والناس محترمة جدا
 
طيب يا جماعة دلوقتي حد قالي انهم لما ناس بتكلمهم تبلغهم انهم خافوا وقلقوا يركبوا معاهم تاني بسبب اللي حصل معايا ده بيمثل قلق عندهم .. ممكن تحاولوا تعملوا كده .. ؟
 
نزلى شكوتك واللى حصل ده فى كل الجروبات ومواقع التواصل خاصة تويتر اول لما يلاقو انهم هيتضررو هتتغير المعاملة حاولى توصلى لايميلات الادارة وابعتى ميل باللى حصل وان شاء الله هترجع
 
جو باص بقت شركة مقرفة وغالية عالفاضى يعنى ١٠٠ جنيه زيادة والواحد يركب طيارة احسن من الخلق دى اما دايما لازم لما اركب معاهم يتهزقوا منى من اصغر عامل لأكبر واحد فى الشركة